Blødersagen: Forskelle mellem versioner

51 bytes tilføjet ,  for 2 år siden
Præcisering og kildeangivelse vedrørende den officielle beklagelse i februar 1995.
(Tilføjelse af information om udfaldet af sagen ved højesteret.)
(Præcisering og kildeangivelse vedrørende den officielle beklagelse i februar 1995.)
Det lykkedes ikke at overbevise dommerne om, at den nødvendige viden var til stede, så smitten kunne være undgået. Myndighederne søgte at pege på administrativ forsømmelighed, hvilket [[massemedier|pressen]] borede i. Dommen i [[Østre Landsret]] blev afsagt 14. februar [[1995]]. De sagsøgte blev frikendt for de fleste påstande. Kun én af de otte sagsøgere fik tilkendt erstatning på knapt 19.000 kr. på grund af fejl hos sundhedsmyndighederne. Ved en ankesag anlagt af tre af bløderpatienterne stadfæstede Højesteret 3. oktober 1996 landsretsdommen, idet dog yderligere én bløderpatient fik tilkendt en erstatning på 230.000 kr. <ref>Resumé af erstatningssagen i de almindelige bemærkningers afsnit 3.1 i justitsministerens lovforslag L 178 om ændring af retsplejeloven på [https://www.folketingstidende.dk/samling/19961/lovforslag/L178/19961_L178_som_fremsat.pdf Folketingstidende 1996-1997 Tillæg A side 3756-3757]</ref>
 
Bløderne fik tilkendt en godtgørelse fra den danske stat som kompensation for den smitte, de havde været udsat for. Ligeledes gav [[folketingetFolketinget]] en officiel beklagelse senere i februar 1995.<ref>Dagbladet Information 23. februar 1995</ref>
 
Sagen har været behandlet i dokumentaren "Den Menneskelige Faktor" fra 1991 og "Skandale - livsfarlig medicin" i 2011.<ref>{{Cite news | author = Mads Olrik Berthelsen | title = Blødersagen: DR-tilrettelægger svarer igen på kritikken | work= journalisten.dk | publisher = [[Dansk Journalistforbund]] | date = 7. april 2011 | url = http://journalisten.dk/blodersagen-dr-tilrettelaegger-svarer-igen-pa-kritikken | accessdate = 22. august 2014}}</ref>
944

redigeringer