Ritzaus Bureau: Forskelle mellem versioner

15 bytes fjernet ,  for 13 år siden
ingen redigeringsopsummering
No edit summary
No edit summary
'''Ritzaus Bureau I/S''' (forkortet RB og Ritzau) er et dansk [[nyhedsbureau]], grundlagt af [[Erik Nicolai Ritzau]] i [[København]] den [[1. februar]] [[1866]] under navnet ''Nordisk Centralbureau for Telegrammer''. Nyhederne fra udlandet kom oprindeligt via [[telegraf]]en fra Wolffs Bureau (det nuværende [[Deutsche Presse-Agentur]] DPA) i [[Berlin]], mens Ritzau i dag samarbejder med tilsvarende [[nyhedsbureau]]er over hele [[verden]], herunder deltager Ritzau i samarbejdsaftalen ved navn [[Gruppe 39]].
 
Ritzau var frem til [[1947]] ejet af familien Ritzau og derefter af den samlede danske [[presse]] i fællesskab som interessentskab. ogDesuden blev [[Danmarks Radio]] (DR) medejer fra den 1. januar [[2007]] [[Danmarks Radio]] (DR). Ritzau er baseret på et særligt [[abonnement]]ssystem (dvs. [[kooperativ]]) således, at bureauet mod betaling leverer [[nyhed]]er til de danske [[avis]]er samt [[radio]]- og [[TV]]-stationer, som ønsker at modtage nyheder fra Ritzaus Bureau.
 
Ritzau beskæftiger i alt 150 medarbejdere, hvoraf omkring 100 er [[redaktion]]elle. Hovedparten arbejder på bureauets hovedredaktion i Store Kongensgade i [[København]], men bureauet har desuden [[redaktion]]er i [[Århus]], [[Bruxelles]], [[Berlin]] og på [[Christiansborg]]. I løbet af [[2007]] etableredes endvidere en redaktion i [[Odense]]. Adm. [[direktør]] og [[chefredaktør]] var [[Uffe Riis Sørensen]] indtil den 1. [[januar]] [[2008]], hvorefter den tidligere [[DR]]-[[program]][[direktør]] [[Lars Vesterløkke]] overtog professionen.
 
== 40-procents-reglen ==
[[Konkurrencestyrelsen|KonkurrenceområdetKonkurrencerådet]] godkendte den [[30. november]] [[2005]], at Ritzaus Bureau fra den [[1. januar]] [[2007]] fik mulighed for at begrænse sine [[abonnent]]ers (især [[gratisavis]]erne [[Urban]] og [[MetroXpress]]) overforbrug af utilsigtede [[faksimileudgave]]r fra bureauets nyhedstjeneste. Denne godkendelse blev vedtaget på baggrund af en opfordring fra Ritzaus øvrige [[abonnent]]er (især betalingsaviserne), der - i kraft deres egne og selvfinansierede avisredaktioner - anså det for dels uacceptabelt og dels at bryde med ideen om [[interessentskab]]et, at de pågældende [[gratisavis]]er havde foretaget en [[outsourcing]] af deres [[journalist]]iske [[redaktion]]er til Ritzaus Bureau. [[Konkurrencestyrelsen|KonkurrenceområdetKonkurrencerådet]] fastlagde begrænsningen til maksimalt 40% af det samlede [[redaktion]]elle [[stof]] i [[abonnent]]ernes udgivelse, selvom Ritzau forinden havde givet tilsagn om en maksimal anvendelsesgrad på 25%. [[Konkurrencestyrelsen|KonkurrenceområdetKonkurrencerådet]] begrundede sin afgørelse med blandt andet, at en eventuel anvendelsesgrad på 25% ville kunne udgøre et misbrug af den dominerende [[position]] i den danske presse, som Ritzaus Bureau harudgør på baggrund af sin [[virksomhedsform]].
 
== Fodnoter ==
Anonym bruger