Ritzaus Bureau: Forskelle mellem versioner

256 bytes fjernet ,  for 13 år siden
m
Stærkt overdrevet, forvirrende og redundant linkning - læseren antages at vide, hvad fx verden, Danmark, en mand og en virksomhed er
No edit summary
m (Stærkt overdrevet, forvirrende og redundant linkning - læseren antages at vide, hvad fx verden, Danmark, en mand og en virksomhed er)
'''Ritzaus Bureau I/S''' (forkortet RB og Ritzau) er et dansk [[nyhedsbureau]], grundlagt af [[Erik Nicolai Ritzau]] i [[København]] den [[1. februar]] [[1866]] under navnet ''Nordisk Centralbureau for Telegrammer''. Nyhederne fra udlandet kom oprindeligt via [[telegraf]]en fra Wolffs Bureau (det nuværende [[Deutsche Presse-Agentur]] DPA) i [[Berlin]], mens Ritzau i dag samarbejder med tilsvarende [[nyhedsbureau]]ernyhedsbureauer over hele [[verden]], herunder deltager Ritzau i samarbejdsaftalen ved navn [[Gruppe 39]].
 
Ritzau var frem til [[1947]] ejet af familien Ritzau og derefter af den samlede danske [[presse]] i fællesskab som interessentskab. Desuden blev [[Danmarks Radio]] (DR) medejer fra den [[1. januar]] [[2007]]. Ritzau er baseret på et [[abonnement]]ssystemabonnementssystem således, at bureauet mod betaling leverer [[nyhed]]ernyheder til de danske [[avis]]er samt [[radiostation|radio]]- og [[TVtv-station|tv]]-stationer, som ønsker at modtage nyheder fra Ritzaus Bureau.
 
Ritzau beskæftiger i alt 150 medarbejdere, hvoraf omkring 100 er [[redaktion]]elle. Hovedparten arbejder på bureauets hovedredaktion i Store Kongensgade i [[København]], men bureauet har desuden [[redaktion]]erredaktioner i [[Århus]], [[Bruxelles]], [[Berlin]] og på [[Christiansborg]]. I løbet af [[2007]] etableredes endvidere en redaktion i [[Odense]]. Adm. [[direktør]] og [[chefredaktør]] var [[Uffe Riis Sørensen]] indtil den 1. [[januar]] [[2008]], hvorefter den tidligere [[DR]]-[[program]][[direktørprogramdirektør]] [[Lars Vesterløkke]] overtog professionen.
 
== Virksomhedsform ==
Ritzaus Bureau er et [[interessentskab]] og samtidig et moderselskab i en større [[Danmark|dansk]] [[nyhed]]s[[koncern]]nyhedskoncern, der ydermere omfatter tre mindre datterselskaber med [[aktieselskab]]sform, hvis hovedopgaver er følgende:
 
RB-Børsen A/S er leverandør af danske finansnyheder til [[virksomhed]]ervirksomheder, herunder primært den [[Finansiel virksomhed|finansielle erhvervssektor]] og [[børs]][[mediebørsmedie]]r i [[Danmark]]. Ritzaus Medieservice A/S udarbejder oversigter over blandt andet sportsresultater, biograffilm samt [[TV]]tv- og [[radio]][[programradioprogram]]mer med udgangspunkt i præferencerne hos [[abonnent]]erneabonnenterne. Ritzaus Medienet A/S er en [[teknologi]][[virksomhed]]teknologivirksomhed, som organiserer forskellige [[data]][[kommunikation]]s[[system]]erdatakommunikationssystemer mellem Ritzaus Bureau I/S, den danske [[presse]] samt [[billedbureau]]erne [[Polfoto]] og [[Scanpix]].
 
{{citat2|Ritzau er ikke en forretning i gængs forstand. Jeg plejer at sige til en [[Socialdemokrat]]socialdemokrat, at vi er en slags [[brugsforening]]. Og til en [[Venstre]][[mand]]venstremand så siger jeg, at vi er en slags [[andelsmejeri]]|[[Uffe Riis Sørensen]], tidl. Ritzau-chefredaktør i radioudsendelse på P1<ref>[http://www.dr.dk/P1/menneskerogmedier/Udsendelser/2007/08/kaglende.htm ''Kaglende høns eller skarpe eksperter'' Udsendelse på P1 den 24. august 2007]</ref>}}
 
== Konkurrence ==
[[TV2]]’sTV 2’s forhenværende adm. [[direktør]] [[Per Mikael Jensen]] erklærede efter tiltrædelsen den [[1. maj]] [[2006]], at [[TV2TV 2]] havde planer om opstarten af sit eget [[nyhedsbureau]]. Ligeledes erklærede ''[[Nyhedsavisen]]s'' [[David Trads]] i [[2006]], at [[avis]]enavisen ville opstarte [[nyhedsbureau]]etnyhedsbureauet [[DNY]]. Imidlertid er disse to initiativer ikke blevet realiseret, hvilket også er gældende for planerne hos [[DR]]’sDR’s tidligere [[nyhed]]s[[direktør]]nyhedsdirektør [[Lisbeth Knudsen]]. [[Danmarks Radio]] ([[DR]]) skrinlagde sine planer om et [[nyhedsbureau]] i forbindelse med medejerskabet af Ritzaus Bureau den [[1. januar]] [[2007]].
 
== Cavlingprisen ==
[[Jens Jørgen Espersen]], [[journalist]] ved Ritzaus Bureau, modtog [[Cavlingprisen]] i [[januar]] [[1988]] på baggrund af en skarpsindig [[journalist]]iskjournalistisk fremdragelse af [[thorotrast]]-sagen. Denne sag havde indtil [[november]] [[1987]] været upåagtet af den [[Danmark|danske]] offentlighed.
 
== 40-procents-reglen ==
[[Konkurrencestyrelsen|Konkurrencerådet]] godkendte den [[30. november]] [[2005]], at Ritzaus Bureau fra den [[1. januar]] [[2007]] fik mulighed for at begrænse sine [[abonnent]]ersabonnenters (især [[gratisavis]]erne ''[[Urban]]'' og ''[[MetroXpress]]'') overforbrug af utilsigtede [[faksimileudgave]]r fra bureauets nyhedstjeneste. Denne godkendelse blev vedtaget på baggrund af en opfordring fra Ritzaus øvrige [[abonnent]]erabonnenter (især betalingsaviserne), der - i kraft deres egne og selvfinansierede avisredaktioner - anså det for dels uacceptabelt og dels at bryde med ideen om [[interessentskab]]etinteressentskabet, at de pågældende [[gratisavis]]ergratisaviser havde foretaget en [[outsourcing]] af deres [[journalist]]iskejournalistiske [[redaktion]]er til Ritzaus Bureau. [[Konkurrencestyrelsen|Konkurrencerådet]] fastlagde begrænsningen til maksimalt 40% af det samlede [[redaktion]]elleredaktionelle [[stof]] i [[abonnent]]ernesabonnenternes udgivelse, selvom Ritzau forinden havde givet tilsagn om en maksimal anvendelsesgrad på 25%. [[Konkurrencestyrelsen|Konkurrencerådet]] begrundede sin afgørelse med blandt andet, at en eventuel anvendelsesgrad på 25% ville kunne udgøre et misbrug af den dominerende [[position]] i den danske presse, som Ritzaus Bureau udgør på baggrund af sin [[virksomhedsform]].
 
== Fodnoter ==