Anne Franks dagbog: Forskelle mellem versioner

945 bytes fjernet ,  for 10 år siden
Fjerner version 5519430 af 62.107.174.163 (diskussion), hvis der ikke er nogen kilder, så holder den desværre ikke
(Fjerner version 5519430 af 62.107.174.163 (diskussion), hvis der ikke er nogen kilder, så holder den desværre ikke)
Dagbogen blev i januar [[2010]] forbudt i en skole i Culpeper County i [[Virginia]] i USA, hvor alle eksemplarer af bogen blev fjernet på grund af "seksuelt explicitte" emner.<ref>[http://mand.dk.msn.com/article/70374-harry-potter-er-satan-selv/gallery/357491 Forbudte bøger - MSN Mand<!-- Bot genereret titel -->]</ref>
 
I 1961 dømte staten New Yorks højesteret en svejtsisk jøde, Otto Franck, til at betale en erstatning på 50.000 dollar til en amerikansk forlægger, Meyer Levin.
 
Otto Franck dømtes for at have narret forlæggeren til at udgive en af ham opdigtet roman om en lille, hollandsk jødepiges lidelser som værende hans egen datters sande dagbog. Otto Franck havde aldrig haft nogen datter, og falskneriet var åbenbart, da han ikke i retten kunne fremlægge den originale dagbog.
 
En henvendelse fra mig til det amerikanske advokatfirma, som førte retssagen for Meyer Levin, resulterede i svar. Advokaten oplyste, at man efter dommen gjorde talrige, men forgæves forsøg på at få pressen til at offentliggøre den. Ingen avis ville ifølge advokaten bringe den nyhed, og ikke ét af de forlag, som efter højesteretsdommen fortsatte udgivelsen af Anne Franks Dagbog, har villet sætte ordet ‘roman’ ind i bogens kolofon eller salgstekst.
== Kilder ==
{{Reflist}}
103.732

redigeringer