Forskel mellem versioner af "Metroxpress"

335 bytes tilføjet ,  for 7 år siden
ingen redigeringsopsummering
m (Bot: Migrerer 1 interwikilinks, som nu leveres af Wikidatad:q303966)
{{DISPLAYTITLE:metroXpressmetroxpress}}
{{Infoboks avis
|overskrift = metroXpressmetroxpress
|billede =
|billedbredde =
|format = [[Tabloid]]
|grundlagt = [[3. september]] [[2001]]
|ejere = [[MetroTamedia InternationalAG]]
|udgiver = metroXpressPietro Danmark A/SSupino
|redaktør = [[Jonas Kuld Rathje]]
|politisk = Uafhængig
|pris =
|beliggenhed = [[København]] og [[Århus]]
|ISSN =
|hjemmeside = [http://www.metroxpressmx.dk metroxpressmx.dk]
|år =
}}'''''metroXpressmetroxpress''''' (ved starten 'metroXpress') var den første [[gratisavis]] som blev udgivet dagligt i [[Danmark]] med start den [[3. september]] [[2001]]. I begyndelsen blev avisen kun uddelt i [[København]], men kort efter fulgte udgivelse i [[Århus]] og senere resten af landet. I [[2004]] blev distributionen af avisen øget så den med egne ord blev landsdækkende. Avisen er desuden også tilgængelig på mange uddannelsesinstitutioner.
 
Avisen udkommer ifølge [[Dansk Oplagskontrol]] i 223.757 eksemplarer mandag-fredag (2. halvår 2006). Læsertallet udgjorde i 1 halvår 2007 ca. 574.000, hvilket gør metroXpressmetroxpress til Danmarks mest læste morgenavis<ref>[[Index Danmark/Gallup]]</ref>.
 
Avisen erblev lanceret som en del af den [[Sverige|svenske]] mediekoncern [[Metro International]]. På verdensplan udkommer avisen i 21 lande i 57 forskellige nationale og regionale udgaver. Avisen udgives primært under navnet ''Metro'', hvilket dog fraviges i visse lande pga. varemærkeproblemstillinger. I Danmark skyldes navnet ''metroXpress'', at [[Det Berlingske Officin]] har registreret “Metro” som [[varemærke]] i avissammenhæng. Officinet udgiverudgav i øvrigt den konkurrerende gratisavis ''[[Urban (avis)|Urban]]'', der dog lukkede i januar 2012.
 
I 2006 fik de to gratisaviser konkurrence fra yderligere tre aviser, der også var gratis, nemlig ''[[24timer]]'', ''[[Dato (avis)|Dato]]'' og ''[[Nyhedsavisen]]''. Disse tre leveres hovedsageligt til bopælen i brevsprække og postkasse i modsætning til ''MetroXpress'' og ''Urban'', der er ''trafikaviser'', dvs. at de omdeles ved trafikknudepunkter og andre steder, hvor folk færdes.
 
''metroXpressmetroxpress'' begyndte den [[21. august]] [[2006]] at udgive endnu en gratisavis, der uddeles i hovedstadsområdet fra kl. ca. 14.30 om eftermiddagen. Den lukkede dog efter tre måneder på grund af dårlig økonomi. Alt tyder på det kun var et alternativt udspil i forbindelse med gratisaviskrigen der fandt sted omkring den periode i håb om at kapre flere læsere.
 
Fra marts [[2007]] har metroXpressmetroxpress også kunnet læses i pdf-version online.
 
I maj 2008 fusionede ''MetroXpressMetroxpress'' og ''24timer'', men de udkommerudkom fortsat som to selvstændige aviser frem til marts 2013. Ved fusionen overtog ''24timer''s hidtidige ejere, [[JP/Politikens Hus]], 24,5% af aktierne i MetroXpress. [[A-Pressen]] ejerejede yderligere 24,5%, mens de resterende 51% ejesejedes af Metro International.
 
I slutningen af 2012 blev det offentliggjort, at samtlige aktier var overdraget til den schweiziske mediekoncern Tamedia AG, der udgiver gratisavisen '20 minuten' i hjemlandet. De nye ejere lukkede 24timer og relancerede metroxpress med nyt layout, mindre format og yngre profil i april 2013.
 
==Kilder==
Anonym bruger