Ritzaus Bureau: Forskelle mellem versioner

18 bytes tilføjet ,  for 9 år siden
m
småret
m (Bot: Migrerer 5 interwikilinks, som nu leveres af Wikidatad:q1689027)
m (småret)
'''Ritzaus Bureau A/S''', ofte forkortet '''RB''' og '''Ritzau''' (egen skrivemåde: '''/ritzau/''') er [[Danmark]]s største [[nyhedsbureau]]. Ritzau er baseret på et abonnementssystem, så bureauet mod betaling leverer nyheder til aviser, radio- og tv-stationer og websites.
 
Ritzaus Bureau der blev grundlagt af [[Erik Nicolai Ritzau]] i [[København]] den [[1. februar]] [[1866]] under navnet ''Nordisk Centralbureau for Telegrammer''. Nyhederne fra udlandet kom via [[telegraf]]en fra Wolffs Bureau (det nuværende [[Deutsche Presse-Agentur]] DPA) i [[Berlin]]. Ritzau samarbejder i dag med tilsvarende nyhedsbureauer over hele verden, herunder deltager Ritzau i samarbejdsaftalen ved navn [[Gruppe 39]].
 
Ritzau var til [[1947]] ejet af familien Ritzau og derefter som [[interessentskab]] af den samlede danske [[presse]]. [[Danmarks Radio]] (DR) blev medejer fra den [[1. januar]] [[2007]]. I 2011 blev selskabet omdannet til [[aktieselskab]]. [[Berlingske Media]] udtrådte af ejerkredsen i 2012.
 
Ritzau beskæftiger i alt 150 medarbejdere, hvoraf omkring 100 er [[redaktion]]elle. Hovedparten arbejder på bureauets hovedredaktion i [[Store Kongensgade]] i København, men bureauet har desuden redaktioner i [[Århus]], [[Odense]] (siden 2007), [[Bruxelles]], [[Berlin]] og på [[Christiansborg]].
Ritzaus Bureau er moderselskab i en større dansk nyhedskoncern, der ydermere omfatter to mindre datterselskaber med [[aktieselskab]]sform, hvis hovedopgaver er følgende:
 
* RB-Børsen A/S er leverandør af danske finansnyheder til virksomheder, herunder primært den [[Finansiel virksomhed|finansielle erhvervssektor]] og børsmedier i Danmark. Oprindeligt blev RB-Børsen etableret som et samarbejde mellem Telebørsen og Ritzau Finans. Indtil august [[2004]] var RB-Børsen ligeligt ejet af Ritzaus Bureau og [[Bonnier]], men siden har Ritzaus Bureau ejet virksomheden 100%.
 
* Ritzaus Medieservice A/S udarbejder oversigter over blandt andet sportsresultater, biograffilm samt tv- og radioprogrammer med udgangspunkt i præferencerne hos abonnenterne. Ritzaus Medienet A/S er en teknologivirksomhed, som organiserer forskellige datakommunikationssystemer mellem Ritzaus Bureau I/S, den danske presse samt [[billedbureau]]erne [[Polfoto]] og [[Scanpix]].
 
{{citat|Ritzau er ikke en forretning i gængs forstand. Jeg plejer at sige til en socialdemokrat, at vi er en slags [[brugsforening]]. Og til en venstremand så siger jeg, at vi er en slags [[andelsmejeri]]|Uffe Riis Sørensen, tidl. Ritzau-chefredaktør i radioudsendelse på P1<ref>[http://www.dr.dk/P1/menneskerogmedier/Udsendelser/2007/08/kaglende.htm ''Kaglende høns eller skarpe eksperter'' - Radioudsendelse på P1 den 24. august 2007]</ref>}}
Ritzaus Bureau er det største danske nyhedsbureau. En mindre konkurrent er [[Dagbladenes Bureau]], der ejes af en række danske regionale og lokale dagblade. En anden konkurrent, [[Newspaq]], blev i 2012 opkøbt af Ritzau.
 
[[TV 2]]'s forhenværende adm. direktør [[Per Mikael Jensen]] erklærede efter tiltrædelsen den [[1. maj]] [[2006]], at [[TV 2]] havde planer om opstartenat afetablere sit eget nyhedsbureau. Ligeledes erklærede ''[[Nyhedsavisen]]s'' [[David Trads]] i [[2006]], at avisen ville opstarte et nyhedsbureau under navnet [[DNY]] (forkortelse for Dansk Nyhedsbureau). Disse to opstarter er dog aldrig blevet realiseret, hvilket også gjaldt planerne hos DR's tidligere nyhedsdirektør [[Lisbeth Knudsen]]. Danmarks Radio (DR) skrinlagde nemlig sine planer om et nyhedsbureau i forbindelse med medejerskabet af Ritzaus Bureau den [[1. januar]] [[2007]].
 
Derimod gjorde [[Berlingske Media]] – under Lisbeth Knudsens ledelse – i 2012 alvor af at udtræde af ejerkredsen bag RitzausRitzau Bureauog i forbindelse med etableringen afetablerede [[Berlingske Nyhedsbureau]], der leverer nyheder til koncernens egne udgivelser samt, delejede medier samt en gruppe eksterne kunder.
 
== Cavlingprisen ==
 
== 40-procents-reglen ==
[[Konkurrencestyrelsen|Konkurrencerådet]] godkendte den [[30. november]] [[2005]], at Ritzaus Bureau fra den [[1. januar]] [[2007]] fik mulighed for at begrænse sine abonnenters (især [[gratisavis]]erne ''[[Urban (avis)|Urban]]'' og ''[[MetroXpress]]'') overforbrug af utilsigtede [[faksimileudgave]]r fra bureauets nyhedstjeneste. Denne godkendelse blev vedtaget på baggrund af en opfordring fra Ritzaus øvrige abonnenter (især betalingsaviserne), der – i kraft deres egne og selvfinansierede avisredaktioner – anså det for dels uacceptabelt og dels at bryde med ideen om interessentskabet, at de pågældende gratisaviser havde foretaget en [[outsourcing]] af deres journalistiske [[redaktion]]er til Ritzaus Bureau. Konkurrencerådet fastlagde begrænsningen til maksimalt 40% af det samlede redaktionelle stof i abonnenternes udgivelse, selvom Ritzau forinden havde givet tilsagn om en maksimal anvendelsesgrad på 25%. Konkurrencerådet begrundede sin afgørelse med blandt andet, at en eventuel anvendelsesgrad på 25% ville kunne udgøre et misbrug af den dominerende position i den danske presse, som Ritzaus Bureau udgør på baggrund af sin virksomhedsform.
 
== Fodnoter ==
30.609

redigeringer