Forskel mellem versioner af "Annegrethe Rasmussen"

462 bytes tilføjet ,  for 4 år siden
Flere kilder m.m.
(Tilføjet detaljer og præciseringer.)
(Flere kilder m.m.)
 
== Baggrund ==
Rasmussen er vokset op i [[Sønderjylland]] i landsbyen [[Løjt Kirkeby]]. Hun gik i gymnasiet på [[Aabenraa Statsskole]]. Der var hun sønderjysk regionssekretær for [[Danske Gymnasieelevers Sammenslutning]] (DGS), en forening, hvor hun senere blev næstformand på landsplan. Mens hun gik i gymnasiet, oprettede hun en lokalafdeling af [[Socialistisk Folkepartis Ungdom]] (SFU), men skiftede senere til [[Venstresocialisterne]], og for dette parti var hun opstillet til [[Europa-Parlamentsvalget 1984]].<ref name="En kvinde med meget krudt">{{Cite news
| author = Erik Randel
| title = En kvinde med meget krudt
| url = http://www.b.dk/foedselsdag/en-kvinde-med-meget-krudt
}}</ref>
Rasmussen har læst [[statskundskab]], og i sin tid som studerende var hun næstformand for Studenterrådet på [[Københavns Universitet]] og studienævnssekretær på [[Institut for Statskundskab (Københavns Universitet)|Institut for Statskundskab]]. I [[1992]] blev hun færdiguddannet [[cand.scient.pol.]] fra Københavns Universitet med speciale i international, amerikansk og europæisk politik.<ref name="KVINFO">{{Cite web
| title = Annegrethe Rasmussen
| publisher = [[KVINFO]]
 
== Journalistisk virke ==
Fra 1992-94 var Rasmussen ansat som Europa-medarbejder ved ''[[Dagbladet Information]]'', og i [[1994]]-[[1999]] blevvar hun ansat på ''[[Weekendavisen]]'', hvor hun i starten også beskæftigede sig med Europa-stoffet; fra [[1997]] blev hun udnævnt til politisk redaktør og medlem af chefredaktionen.{{kilde mangler|dato=december 2015}}
 
1999-2001 var hun søndagsredaktør og medlem af ''[[Berlingske Tidende]]''s chefredaktion,{{kilde mangler|dato=decembermed 2015}}.ansvar Ifor ''Berlingske Søndag''; i 2001 blev hun afskediget fra chefredaktørposten, efter at ''[[Politiken]]''s daværende chefredaktør, [[Tøger Seidenfaden]], i et læserbrev i ''Berlingske'' havde gjort opmærksom på, at Annegrethe Rasmussen havde plagieret store dele af ento lederartikellederartikler, som Seidenfaden selv havde skrevet i ''Politiken''.<ref>{{Cite news| author name="En kvindePeter medSchollert| megettitle krudt"= Berlingske-chefredaktør fratrådt| publisher = Finans.dk| date = 17. august 2011| accessdate = 20. juli 2016| url = http://finans.dk/artikel/ECE4238464/Berlingske-chefredakt%C3%B8r-fratr%C3%A5dt/}}</ref><ref>{{Cite web|url=http://www.bt.dk/danmark/50-aar-hurtigsnakkeren-fra-washington-d.c|title=50 år: Hurtigsnakkeren fra Washington D.C.|last=Skaaning Andersen|first=Olav|date=15. december 2014|work=BT|accessdate=11. marts 2016}}</ref> HunAnnegrethe harRasmussens senereegen forklaretforklaring var, at hun sendteved eten forkertfejl dokument til tryk, der varsendte en kladde, hvorhvori dele af Seidenfadens tekst stod, i trykken.<ref name="En kvinde med meget krudt" />
 
For ''Information'' har Annegrethe Rasmussen tidligere været korrespondent i [[London]] (2002-04) og [[Paris]] (2004-08). I årene i Paris var hun fast kommentator ved tv-stationen ''France 24'' og vikar på ''[[Radioavisen]]''.{{kilde mangler|dato=december 2015}}
Rasmussens familieliv har ofte dannet baggrund for personlige klummer om dagligliv samt familie- og skoleforhold i de lande, familien har boet.
 
I begyndelsen af 2016 var hun medstifter og chefredaktør på et nyt online-medie, ''POV (Point of View) International.''<ref>http://pov.international/about/ Link til Om Os po POV's hjemmeside</ref> Andre stiftere er [[Signe Wenneberg]] og [[Morten Bay]]. Mediet forsøges finansieret via mikrobetaling, enten som abonnement via [[PayPal]]<ref>https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr link til POV's PayPal-side</ref> eller direkte til bidragyderne via [[MobilePay]] samt gennem native advertising og kommercielle samarbejder med udvalgte firmaer. Mediet har pt. 48 skribenterogskribenter og 23 gæsteskribenter.{{km}}
 
=== Plagiatsag i 2015 og 2016 ===
}}</ref>
 
Den 12. januar 2016 udkom ''Journalisten'' med en artikel, der frikendte Rasmussen for anklagerne, og hvor hun bliver tilbudt at få sit job som kommentator tilbage.<ref>http://journalisten.dk/annegrethe-rasmussen-bestod-kvalitetstjek Journalistens gennemgang af AGR's artikler]</ref> Den 9. februar 2016 udsendte ''Information'' resultatet af en intern undersøgelse, der påviste problemer i 11 artikler med bl.a. citater uden kildeangivelse, ogmanglende fejlagtigtkreditering afskrevneaf inspirationskilder samt boganmeldelser med citater, som ikke var at finde i bøgerne, men var skrevet af fra andre anmeldelser; bladets ansvarshavende chefredaktør, [[Christian Jensen (journalist, født 1972)|Christian Jensen]], konkluderede, at der er tale om "grove overtrædelser af basale journalistiske standarder".<ref>{{Cite news
| author = Christian Jensen
| title = Information beklager 11 artikler
}}</ref> Rasmussen afviste anklagerne.
 
''Weekendavisens'' artikel "Genbrugspapir" om Annegrethe Rasmussen medførte, at Rasmussen indklagede avisen for [[Pressenævnet]] for manglende overholdelse af god presseskik ved at have givet hende for lidt tid til at forholde sig til anklgerneanklagerne. Nævnet afviste klagepunkterne i sin kendelse med den begrundelse, at avisen aldrig havde givet hende en formel deadline, og at Rasmussen selv havde valgt at svare meget hurtigt på henvendelsen.<ref>{{Cite web|url=http://journalisten.dk/pressenaevnet-frikender-weekendavisen-i-annegrethe-rasmussen-sag|title=Pressenævnet frikender Weekendavisen i Annegrethe Rasmussen-sag|last=Skadhede|first=Jørgen|date=20. maj 2016|work=Journalisten|accessdate=20. maj 2016}}</ref><ref>{{Cite web|url=https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180286|title=Pressenævnets sag nr. 16-70-00941|date=19. maj 2016|publisher=Retsinformation|accessdate=20. maj 2016}}</ref>
 
== Bøger ==
39.217

redigeringer