Forskel mellem versioner af "Morgenbladet (norsk ugeavis)"

ingen redigeringsopsummering
Efter krigen kæmpede ''Morgenbladet'' for sin overlevelse, dels fordi den nægtede at give efter for kommercialisme og føre annoncer. Den konservative og liberale erhvervsorganisation [[Libertas (Norge)|Libertas]] ejede avis i perioden 1983-87. Det blev relanceret som en uafhængig meningsavis i 1987 under redaktør Hans Geelmuyden, der siden trak sig sammen med de fleste af de redaktionelle medarbejdere efter talrige konflikter med ejeren Hroar Hansen. Fra 1988 og frem orienterede Hansen avisen mod det norske parti [[Fremskrittspartiet]].
 
Denne æra sluttede i 1993, hvor ''Morgenbladet'' blev købt af [[Ny Tid (norsk tidsskrift)|Truls Lie]]. Lie gjorde avisen til en ugentligt omdelt [[broadsheet]]-avis igen – nu mere finkulturel i tonen, med vægt på kultur, kunst, litteratur og anti-[[Neoliberalisme|neoliberale]] standpunkter, i stil med den franske månedsavis [[Le Monde diplomatique]].
 
I 2003 skiftede avisen igen ejerskab, da den blev købt af organisationen Fritt Ord, Forlagskonsult AS/Bjørn Smith-Simonsen og [[Dagsavisen]]. Alf van der Hagen blev udgiver, og avisen genindførte det kompakte tabloid-format. Anna B. Jenssen erstattet van der Hagen som udgiver i september 2012.
* Hans Geelmuyden (1987-1988)
* Hroar Hansen (1988-1993)
* [[Ny Tid (norsk tidsskrift)|Truls Lie]] (1993-2003)
* Alf van der Hagen (2003-2012)
* Anna Børve Jenssen<ref>{{Kilde nyheder|last=Cathrine Elnan|author=Cathrine Elnan|date=25 June 2012|title=Anna B Jenssen er Morgenbladets nye sjef|work=Aftenposten|url=http://www.aftenposten.no/kultur/Anna-B-Jenssen-er-Morgenbladets-nye-sjef-6907048.html|accessdate=25 November 2014}}</ref> (2012-nu)