Forskel mellem versioner af "Berlingske Media"

1.015 bytes fjernet ,  for 1 år siden
Tekst justeret og opdateret
(Tekst justeret og opdateret)
| Ejerskaber =
}}
'''Berlingske Media''' (tidligere ''Det Berlingske Officin'') er en [[Danmark|dansk]] [[koncern|mediekoncern]], der heltledes elleraf delvistadministrerende ejerdirektør etAnders stortKrab-Johansen, antaltidligere danskeadministrerende aviser,direktør radiostationerfor ogdagbladet internetmedierBørsen.
 
Berlingske Media har rødder helt tilbage til 1749, hvor Ernst Henrich Berling den 3. januar udgav første nummer af Kiøbenhavnske Danske Post-Tidender, forløberen til den Berlingske, der kendes i dag.
Virksomheden blev grundlagt i [[1950]] som moderselskab i Berlingske-koncernen. Siden [[2000]] har virksomheden været ejet af skiftende udenlandske koncerner; siden 30. juni [[2014]] har det belgiske [[:nl:De Persgroep|De Persgroep]] været ejer.
 
I 1765 flytter avisen fra Store Kannikestræde til Pilestræde 34, hvor Berlingske Media stadig bor i dag.
Anders Krab, Johansen, tidligere administrerende direktør hos Børsen, er administrerende direktør for Berlingske Media
 
I 1916 kommer tabloidavisen BT på gaden. En let læselig og stærkt nyhedsbetonet formiddagsavis til københavnerne, der straks tager BT til sig som deres egen.
I starten af 2011 bød Berlingske Media sammen med [[PeopleGroup]] og vandt retten til at starte en ny [[public service]] radiokanal på FM4. Kanalen der har fået navnet [[Radio24Syv]] havde premiere 1. november 2011.<ref>[http://www.berlingskemedia.dk/uploads/berlingskeFileArchiveFiles/937/Missionstatement.pdf Mission Statement] – Radio24Syv</ref><ref>[http://www.berlingskemedia.dk/82411/ Danskerne kan godt begynde at stille ind på Radio 24Syv]</ref>
 
I 1971 udgives den første Weekendavisen, en selvstændig avis med dybdegående orientering i lødig form, som det hed. Sådan kendes avisen også i dag.
I 1995 erhvervede officinet 22% af ''[[Kristeligt Dagblad]]'' som led i en økonomisk redningsaktion for avisen. [[Aktie]]rne blev afhændet til de øvrige storaktionærer i juni 2008.
 
I 2011 kommer Radio24syv til. Det er en privatejet, licensfinansieret public service taleradio.
 
I 2016 købte Berlingske Media 70% af gratisavisen Metroxpress. De resterende 30% er ejet af den Schweiziske koncern Tamedia. I juni 2018 ændrer Metroxpress navn til BTmetro.
 
== Ejerforhold ==
Siden 30. juni [[2014]] har det belgiske [[:nl:De Persgroep|De Persgroep]] været ejer af Berlingske Media.
 
En stor del af aktierne i Berlingske Media var i en årrække ejet af [[A.P. Møller-Mærsk]], [[Carlsberg]] og [[Danske Bank]]. De tre selskaber satte deres aktier til salg i 2000.
 
Den norske [[Orkla]]-koncern, der hidtil havde ejet en mindre del af aktierne købte dem og opnåede dermed en aktiemajoritet på 87 %.
 
I [[2006]] blev Orklas medieaktiviteter overtaget af den britiske [[kapitalfond]] [[Mecom Group]], der er noteret på [[London Stock Exchange]]. Mecom solgte 30. juni 2014 Berlingske Media samt det hollandske [[:nl:Wegener (media)|Wegener]] til den belgiske koncern [[:nl:De Persgroep|De Persgroep]]. Salget er dog betinget af, at Mecoms aktionærer godkender det, samt at de hollandske konkurrencemyndigheder godkender salget. Handlen forventes at gå endeligt på plads omkring årsskiftet 2014-15.<ref>{{kilde nyheder | url = http://www.business.dk/media/belgisk-mediekoncern-koeber-berlingske-media | title = Belgisk mediekoncern køber Berlingske Media | publisher = Berlingske Business | date = 2014-06-30 }}</ref>
 
Efter De Persgroeps overtagelse af Berlingske Media har koncernen valgt at fokusere på de trefire hovedaviserhovedbrands Berlingske, BT og, Weekendavisen, og har derfor frasolgt en række aktiviteter, bl.a. Netdoktor, mvRadio24syv.
 
== Underselskaber ==
Udvalgte medier og andre selskaber ejet af Berlingske Media med datterselskaber såsom [[De Bergske Blade]]. Ved delejerskabDelejerskab er Berlingske Medias ejerandel angivet i parentes.
 
=== Landsdækkende medier ===
* [[Berlingske Tidende|Berlingske]] – tidligere Berlingske Tidende
* [[B.T.|BT]]
* [https://www.mx.dk/ Metroxpress (MX)] (pr. 6. juni 2018 BTmetro (70% og Tamedia 30%)
* [[Weekendavisen]]
* [[POP FM]] (60% og [[Bauer Media Danmark]] 40%)
* [[Radio24Syv]] (70% og [[PeopleGroup]] 30%)
 
=== Ejerskab gennem Bornholms Tidende ===
Berlingske Media ejer 25 procent af Bornholms Tidende. 69 procent ejes af [[Bornholms Tidendes Fond]], mens de resterende 6 procent ejes af diverse småaktionærer.<ref>{{cite web |url=http://mediearbejdsgiverne.dk/nyhed/berlingske-media-koeber-sig-ind-i-bornholms-tidende |title=Berlingske Media køber sig ind i Bornholms Tidende |date=2011-12-23 |accessdate=2012-01-17 |publisher=Danske Mediers Arbejdsgiverforening}}</ref>
 
* ''[[Bornholms Tidende]]''
* ''[[Rytterknægten (avis)|Rytterknægten]]''
 
=== Andre selskaber ===
* ''[[Bornholms Tidende]]'' (25%, 69% ejes af [[Bornholms Tidendes Fond]], mens de resterende 6 procent ejes af diverse småaktionærer.
* [[InfoMedia Huset]] (50%, øvrige 50% ejes af [[JP/Politikens Hus]])
 
* Metropol Online (93,75%)
* [[InfoMedia Huset]] (50%, øvrige 50% ejes af [[JP/Politikens Hus]])
* [[Bladkompagniet]] (50%, øvrige 50% ejes af JP/Politikens Hus)
* [[Trykkompagniet]] (50%, øvrige 50% ejes af JP/Politikens Hus)
9

redigeringer