Forskel mellem versioner af "Berlingske Media"

48 bytes fjernet ,  for 1 år siden
BT to B.T.
(interwiki)
(BT to B.T.)
I 1765 flytter avisen fra Store Kannikestræde til Pilestræde 34, hvor Berlingske Media stadig bor i dag.
 
I 1916 kommer tabloidavisen BTB.T. på gaden. En let læselig og stærkt nyhedsbetonet formiddagsavis til københavnerne.
 
I 1971 udgives den første Weekendavisen, en selvstændig avis med dybdegående orientering i lødig form.
I 2011 kommer Radio24syv til. Det er en privatejet, licensfinansieret public service taleradio.
 
I 2016 købte Berlingske Media 70% af gratisavisen Metroxpress. De resterende 30% er ejet af den Schweiziske koncern Tamedia. I6. juni 2018 ændrerændrede Metroxpress navn til BTmetroB.T.metro.
 
== Ejerforhold ==
I [[2006]] blev Orklas medieaktiviteter overtaget af den britiske [[kapitalfond]] [[Mecom Group]], der er noteret på [[London Stock Exchange]]. Mecom solgte 30. juni 2014 Berlingske Media samt det hollandske [[:nl:Wegener (media)|Wegener]] til den belgiske koncern [[:nl:De Persgroep|De Persgroep]].
 
Efter De Persgroeps overtagelse af Berlingske Media har koncernen valgt at fokusere på de fire hovedbrands Berlingske, BTB.T., Weekendavisen og Radio24syv.
 
== Underselskaber ==
=== Landsdækkende medier ===
* [[Berlingske Tidende|Berlingske]] – tidligere Berlingske Tidende
* [[B.T.|BT]]
* [https://wwwB.mxT.dk/ Metroxpress (MX)] pr. 6. juni 2018 BTmetrometro (70% og Tamedia 30%)
* [[Weekendavisen]]
* [[Radio24Syv]] (70% og [[PeopleGroup]] 30%)
9

redigeringer