Kommersant: Forskelle mellem versioner

2 bytes fjernet ,  for 3 år siden
m
bot: flyt sprogikon bagrest; kosmetiske ændringer
m (Tilføjer Commonscat - kategori på Commons har samme navn som artiklen.)
m (bot: flyt sprogikon bagrest; kosmetiske ændringer)
'''''Kommersant''''' ([[Russisk (sprog)|Russisk]]: Коммерса́нтъ; "Forretningsmanden") er en [[Rusland|russisk]] erhvervsorienteret [[avis]]. Avisen havde i 2007 et oplag på ca. 115.000.
 
Kommersant kom første gang på gaden i [[1909]], men blev i [[1919]] lukket ned af [[bolsjevik]]kerne efter de havde sejret i [[Oktoberrevolutionen]] og begyndte at indføre [[censur]]. 69 år senere, i [[1989]], genåbnede Kommersant med forretningsmanden og publicisten [[Vladimir Jakovlev]] som ejer. Først som ugentlig avis, og siden 1992 som daglig <ref>{{ru sprog}} [http://web.archive.org/web/20010910140555/http://www.kommersant.ru/about.html Information fra Kommersants hjemmeside] {{ru sprog}}</ref>. I det post-sovjetiske Rusland har avisen opnået bred anseelse som at være en seriøs og kritisk kilde til information.
 
Som symbol på at avisen havde overlevet det [[Sovjetunionen|sovjetiske]] regime staves Kommersant på russisk ("Коммерса́нтъ") med et afsluttende "[[ъ]]" – som havde været afskaffet under Sovjetunionen efter en række stavereformer. Det er yderligere understreget i Kommersants logo hvor "ъ"-et står ud ved at have en anden typografi end resten af bogstaverne i logoet.
 
Kommersant udgives af Forlagshuset Kommersant, som også udgiver et politisk ugemagasin ''Kommersant-Vlast'' ("Kommersant-Magt") og et ugentligt finansmagasin "Kommersant-Dengi" ("Kommersant-Penge") såvel som underholdsbladene ''Domovoi'' og ''Avtopilot'', og teenagermagasinet ''Molotok''.
 
I [[1999]] blev forlagshuset købt af den [[Storbritannien|britisk]] baserede [[oligark]] [[Boris Berezovski]], som i starten af [[2006]] videresolgte det til hans gamle ven og forretningspartner [[Badri Patarkatsishvili]], og i august [[2006]] solgte Patarkatsishvili huset videre til [[Alisher Usmanov]]<ref>{{en sprog}} [http://www.forbes.com/lists/2006/10/GIPI.html/ ''#278 Alisher Usmanov'', Forbes magazine] {{en sprog}}</ref> som af nogle anses for at have tætte forbindelser til Kreml.
 
== Referencer ==