Forskel mellem versioner af "Dagen (2002)"

565 bytes tilføjet ,  for 12 år siden
ingen redigeringsopsummering
m (præcisering vedr. datoer for dom, jf http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/10/13/131829.htm og http://www.business.dk/article/20070529/medier/70529049/)
Bag [[avis]]en stod pengemanden Peter Linck og i [[chefredaktør]]stolen sad Kresten Schultz Jørgensen.
 
Den måske største succes havde ''Dagen'' som mediebegivenhed. Dækningen var intens, og fænomenet blev kaldt alt fra "''et oppusteligt luftkastel i dotcom-klassen''" til "''min generations gode mulighed for at sætte en dagsorden og gøre en forskel i et ellers alt for rigidt mediebillede.''" Bred enighed er der i dag om, at den redaktionelle vision var visionær og banebrydende: Et dansk dagblad, der tog udgangspunkt i en global virkelighed, hvor industrisamfundets ideologiske indholds-kategorier ikke længere føles tidssvarende, og hvor journalistiske kategorier som indland/udland, erhvervsstof/politik/kultur ikke længere repræsenterer læsernes praktiske virkelighed. ''Dagen'' var endvidere markant i sin brug af fortællende og narrativt funderet journalistik som et ambitiøst forsøg på at kvalificere gængse fortælletekniske værktøjer.
 
Avisprojektet fik et retsligt efterspil, idet Peter Linck den [[13. oktober]] [[2006]] i [[Københavns Byret]] blev idømt seks måneders betinget fængsel for at have udstedt delvist fiktive fakturaer for annoncering i avisen. Dommen blev stadfæstet af [[Østre Landsret]] [[29. maj]] [[2007]]. Begivenhederne omkring Dagens storhed og fald er beskrevet i bogen ''Ingen kender Dagen'' af [[Mads Brügger]] og [[Nikolaj Thomassen]].
6

redigeringer