Forskel mellem versioner af "Metroxpress"

304 bytes tilføjet ,  for 11 år siden
fusion med 24timer + ejerforhold
(fusion med 24timer + ejerforhold)
Avisen udkommer ifølge [[Dansk Oplagskontrol]] i 223.757 eksemplarer mandag-fredag (2. halvår 2006). Læsertallet udgjorde i 1 halvår 2007 ca. 574.000, hvilket gør metroXpress til Danmarks mest læste morgenavis<ref>[[Index Danmark/Gallup]]</ref>.
 
Avisen udgiveser en del af den [[Sverige|svenske]] medievirksomhedmediekoncern [[Metro International]]. På verdensplan udkommer avisen i 21 lande i 57 forskellige nationale og regionale udgaver. Avisen udgives primært under navnet ''Metro'', hvilket dog fraviges i visse lande pga. varemærkeproblemstillinger. I Danmark skyldes navnet ''metroXpress'', at [[Det Berlingske Officin]] har registreret “Metro” som [[varemærke]] i avissammenhæng. Officinet udgiver i øvrigt den konkurrerende gratisavis ''[[Urban (avis)|Urban]]''.
 
I 2006 fik de to gratisaviser konkurrence fra yderligere tre aviser, der også var gratis, nemlig ''[[24timer]]'', ''[[Dato (avis)|Dato]]'' og ''[[Nyhedsavisen]]''. Disse tre leveres hovedsageligt til bopælen i brevsprække og postkasse i modsætning til ''MetroXpress'' og ''Urban'', der er ''trafikaviser'', dvs. at de omdeles ved trafikknudepunkter og andre steder, hvor folk færdes.
 
Fra marts [[2007]] har metroXpress også kunnet læses i pdf-version online.
 
I maj 2008 fusionede ''MetroXpress'' og ''24timer'', men de udkommer fortsat som to selvstændige aviser. Ved fusionen overtog ''24timer''s hidtidige ejere, [[JP/Politikens Hus]], 24,5% af aktionerne i MetroXpress. [[A-Pressen]] ejer yderligere 24,5%, mens de resterende 51% ejes af Metro International.
 
==Kilder==
7.853

redigeringer