Ritzaus Bureau: Forskelle mellem versioner

78 bytes tilføjet ,  for 13 år siden
ingen redigeringsopsummering
No edit summary
No edit summary
'''Ritzaus Bureau I/S''' (forkortet RB) er et dansk [[nyhedsbureau]], grundlagt af [[Erik Nicolai Ritzau]] i [[København]] den [[1. februar]] [[1866]] under navnet ''Nordisk Centralbureau for Telegrammer''. Nyhederne fra udlandet kom oprindeligt via [[telegraf]]en fra Wolffs Bureau (det nuværende [[Deutsche Presse-Agentur]] DPA) i [[Berlin]], mens Ritzau i dag harsamarbejder udvikletmed sig til ettilsvarende [[kooperativnyhedsbureau]]er ogover foretagerhele deraf[[verden]], enherunder gensidigdeltager nyhedsudvekslingRitzau medi ensamarbejdsaftalen længereved rækkenavn [[nyhedsbureau]]erGruppe i [[verden39]].
 
Ritzau ervar sidenfrem til [[1947]] ejet af defamilien Ritzau og derefter af den samlede danske [[dagbladpresse]]e i fællesskab som interessentskab og fra den 1. januar [[2007]] [[Danmarks Radio]] (DR). DetRitzau leverer [[nyhed]]er tilbaseret alle danskeet [[avis]]er samt tilsærligt [[fjernsynabonnement]]ssystem og(dvs. [[radiokooperativ]].) Ritzausåledes, erat baseretbureauet mod etbetaling leverer [[abonnementnyhed]]ssystemer ogtil detnetop samarbejderde med tilsvarendedanske [[nyhedsbureauavis]]er oversamt hele[[radio]]- og [[verdenTV]]-stationer, herundersom deltagerønsker Ritzauat imodtage samarbejdsaftalennyheder vedfra navnRitzaus [[Gruppe 39]]Bureau.
 
Ritzau beskæftiger i alt 150 medarbejdere, hvoraf omkring 100 er [[redaktion]]elle. Hovedparten arbejder på bureauets hovedredaktion i Store Kongensgade i [[København]], men bureauet har desuden [[redaktion]]er i [[Århus]], [[Bruxelles]], [[Berlin]] og på [[Christiansborg]]. I løbet af [[2007]] etableredes endvidere en redaktion i [[Odense]]. Adm. [[direktør]] og [[chefredaktør]] var [[Uffe Riis Sørensen]] indtil den 1. [[januar]] [[2008]], hvorefter den tidligere [[DR]]-[[program]][[direktør]] [[Lars Vesterløkke]] overtog stillingen.
 
== 40-procents-reglen ==
[[Konkurrencestyrelsen]] godkendte den [[30. november]] [[2005]], at Ritzaus Bureau fra den [[1. januar]] [[2007]] fik mulighed for at begrænse sine [[abonnent]]ers - især [[gratisavis]]erne [[Urban]] og [[MetroXpress]] - direkte [[faksimileudgave]]r fra nyhedstjenesten. Denne begrænsning fastlagde [[Konkurrencestyrelsen]] til maksimalt 40 % af det samlede [[redaktion]]elle [[stof]] i [[abonnent]]ernes udgivelse, selvom Ritzaus Bureau forinden havde givet tilsagn om en maksimal anvendelsesgrad på 25 %. [[Konkurrencestyrelsen]] begrundede sin afgørelse såledesmed blandt andet, at en eventuel anvendelsesgrad på 25 % blandt andet ville kunne udgøre et misbrug af den dominerende stilling hossom Ritzaus Bureau udgør i kraft af sin virksomhedsform.
 
== Fodnoter ==
Anonym bruger