Forskel mellem versioner af "Annegrethe Rasmussen"

342 bytes tilføjet ,  for 4 år siden
Tilføjet detaljer og præciseringer.
m (Robot: Kosmetiske ændringer)
(Tilføjet detaljer og præciseringer.)
== Journalistisk virke ==
Fra 1992-94 var Rasmussen ansat som Europa-medarbejder ved ''[[Dagbladet Information]]'', og i [[1994]]-[[1999]] blev hun ansat på ''[[Weekendavisen]]'', hvor hun i starten også beskæftigede sig med Europa-stoffet; fra [[1997]] blev hun udnævnt til politisk redaktør og medlem af chefredaktionen.{{kilde mangler|dato=december 2015}}
1999-2001 var hun søndagsredaktør og medlem af ''[[Berlingske Tidende]]''s chefredaktion,{{kilde mangler|dato=december 2015}}. I 2001 blev hun afskediget fra chefredaktørposten, efter at ''[[Politiken]]''s daværende chefredaktør, [[Tøger Seidenfaden]], i et læserbrev i ''Berlingske'' havde gjort opmærksom på, at Annegrethe Rasmussen havde plagieret store dele af en lederartikel, som Seidenfaden havde skrevet i ''Politiken''.<ref name="En kvinde med meget krudt"/><ref>{{Cite web|url=http://www.bt.dk/danmark/50-aar-hurtigsnakkeren-fra-washington-d.c|title=50 år: Hurtigsnakkeren fra Washington D.C.|last=Skaaning Andersen|first=Olav|date=15. december 2014|work=BT|accessdate=11. marts 2016}}</ref> Hun har senere forklaret, at hun sendte et forkert dokument til tryk, der var en kladde, hvor dele af Seidenfadens tekst stod.
 
For ''Information'' har Annegrethe Rasmussen tidligere været korrespondent i [[London]] (2002-04) og [[Paris]] (2004-08). I årene i Paris var hun fast kommentator ved tv-stationen ''France 24'' og vikar på ''[[Radioavisen]]''.{{kilde mangler|dato=december 2015}}
Rasmussens familieliv har ofte dannet baggrund for personlige klummer om dagligliv samt familie- og skoleforhold i de lande, familien har boet.
 
I begyndelsen af 2016 var hun medstifter og chefredaktør på et nyt online-medie, ''POV (Point of View) International.''<ref>http://pov.international/about/ Link til Om Os po POV's hjemmeside</ref> Andre stiftere er [[Signe Wenneberg]] og [[Morten Bay]]. Mediet forsøges finansieret via mikrobetaling, enten som abonnement via [[PayPal]]<ref>https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr link til POV's PayPal-side</ref> eller direkte til bidragyderne via [[MobilePay]] samt gennem native advertising og kommercielle samarbejder med udvalgte firmaer. Mediet har pt. 3648 skribenterskribenterog 23 gæsteskribenter.
 
=== Plagiatsag i 2015 og 2016 ===
}}</ref>
 
Den 12. januar 2016 udkom ''Journalisten'' med en artikel, der frikendte Rasmussen for anklagerne, og hvor hun bliver tilbudt at få sit job som kommentator tilbage.<ref>http://journalisten.dk/annegrethe-rasmussen-bestod-kvalitetstjek Journalistens gennemgang af AGR's artikler]</ref> Den 9. februar 2016 udsendte ''Information'' resultatet af en intern undersøgelse, der påviste problemer i 11 artikler med bl.a. citater uden kildeangivelse, og fejlagtigt afskrevne citater samt citater af mundtlige udsagn, der formentlig aldrig er blevet sagt; bladets ansvarshavende chefredaktør, [[Christian Jensen (journalist, født 1972)|Christian Jensen]], konkluderede, at der er tale om "grove overtrædelser af basale journalistiske standarder".<ref>{{Cite news
| author = Christian Jensen
| title = Information beklager 11 artikler
| date = 9. februar 2016
| url = http://www.information.dk/internrapport
}}</ref> Rasmussen afviste anklagerne.
 
''Weekendavisens'' artikel "Genbrugspapir" om Annegrethe Rasmussen medførte, at Rasmussen indklagede avisen for [[Pressenævnet]] for manglende overholdelse af god presseskik ved at have givet hende for lidt tid til at forholde sig til anklgerne. Nævnet afviste klagepunkterne i sin kendelse med den begrundelse, at avisen aldrig havde givet hende en formel deadline.<ref>{{Cite web|url=http://journalisten.dk/pressenaevnet-frikender-weekendavisen-i-annegrethe-rasmussen-sag|title=Pressenævnet frikender Weekendavisen i Annegrethe Rasmussen-sag|last=Skadhede|first=Jørgen|date=20. maj 2016|work=Journalisten|accessdate=20. maj 2016}}</ref><ref>{{Cite web|url=https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180286|title=Pressenævnets sag nr. 16-70-00941|date=19. maj 2016|publisher=Retsinformation|accessdate=20. maj 2016}}</ref>
 
== Bøger ==
| url = http://forlagetcolumbus.dk/produkt/usa-now/produkt/vis/
}}</ref>
Begge bøger anvendes i gymnasieskolens undervisning i henholdsvis samfundsfag og engelsk. USA's Udfordringer udkommer igen i juli 2016.
 
== Henvisninger ==
Anonym bruger