Se og Hør

logo

Se og Hør er et dansk billedugeblad, der udgives af Aller Media.[1]

Se og Hør udkom første gang i 1940; dengang det hed Det Ny Radioblad.[kilde mangler] Første gang navnet Se og Hør blev brugt var i 1953.[kilde mangler] Bladet begyndte nemlig at bringe udsendelsesoversigter fra det nystartede store medie – fjernsynet. I slutningen af 1953 hed bladet så Se og Hør med undertitlen Det Ny Radioblad. Tv-oversigterne er den dag i dag noget af det, bladet sælger sig selv på.[kilde mangler]

Se og Hør er i dag det største billedugeblad på det danske marked, og sælger omkring 120.000 eksemplarer hver uge.[kilde mangler] I sin storhedsperiode op igennem 1980'erne og begyndelsen af 1990'erne solgte Se og Hør op mod 350.000 eksemplarer hver uge under ledelse af daværende chefredaktør Mogens E. Pedersen, kaldet MEP.[kilde mangler] Oplaget er dog siden mere end halveret til 112.957 i 2. halvår 2013.[2]

Bladets primære konkurrenter er Her & Nu, Kig Ind og Billed-Bladet.[kilde mangler] I stigende grad har bladet også fået konkurrence fra aviserne.[kilde mangler] Især formiddagsbladene BT og Ekstra Bladet indeholder i dag mere underholdningsstof end tidligere.[kilde mangler] Ligeledes er både de etablerede tv-stationer samt de nye mindre tv-kanaler begyndt at bruge en større del af deres sendeflade på gossipstof.[kilde mangler]

Bladet findes også i Sverige og Norge.[kilde mangler]

ChefredaktørerRediger

Kim Henningsen tiltrådte i juni 2009 som chefredaktør for Se og Hør.[kilde mangler] Han overtog posten efter Henrik Qvortrup, som i november 2008 forlod jobbet for at blive politisk redaktør på TV2.[3] Henningsen fratrådte sin stilling i 2013 og blev afløst af Niels Pinborg.[kilde mangler]

OplagstalRediger

Oplagstalene er ifølge Dansk Oplagskontrol[4]

1. halvår 2009 1. halvår 2010 1. halvår 2011 1. halvår 2012 1. halvår 2013
Se og Hør 169.152 158.875 148.406 133.325 116.977

I perioden 2009-14 er Se og Hørs oplag faldet så meget, at ugebladet placerer sig under 100.000 solgte eksemplarer pr. uge.[5][6][7]

Beskyldninger om lovovertrædelserRediger

  Uddybende artikel: Se og Hør-sagen

Den 29. april 2014 udgav forlaget Bogkompagniet romanen Livet, det forbandede skrevet af den tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussen.[kilde mangler] I romanen beskrives et ugeblad "Set og Hørt", der minder en del om Se og Hør, ligesom det beskrives, hvorledes "Set og Hørt" benytter sig af ulovligt indkøbte oplysninger om kendtes brug af kreditkort.[kilde mangler] Dagbladet B.T. skrev i en række artikler, at oplysningerne om indkøb af sådanne kreditkortoplysninger også foregik på Se og Hør i en flereårig periode, hvorfor udgivelsen af romanen rejste en mediestorm. Aller Press og Se og Hør har benægtet at være bekendt med en sådan praksis i Se og Hør.[8]

ReferencerRediger

Eksterne henvisningerRediger