Åbn hovedmenuen

Bornholms Tidende, grundlagt 1866, er et dansk dagblad, der er det eneste, der udgives på Bornholm. Avisen udkommer i 10.906 eksemplarer mandag-lørdag.[1] Chefredaktør er Søren Christensen.[2]

Bornholms Tidende
Bornholms Tidende logo.jpg
Generelle informationer
Type Dagblad
Hovedsæde Rønne, Danmark
Oprindelsesland DanmarkRediger på Wikidata
Grundlagt 1866; 152 år siden (1866)
Ejer(e) Berlingske Media (25%)
Bornholms Tidendes Fond (75%)
Redaktør Søren Christensen
Andet
Cvr-nummer 35244115Rediger på Wikidata
Websted www.bornholmstidende.dk
Information med symbolet Billede af blyant hentes fra Wikidata.

HistorieRediger

Avisen havde fra begyndelsen en partipolitisk tilknytning til partiet Venstre, men først i 1881 blev den brugt som decideret kamporgan, hvilket især efter 1900 førte til en stigning i oplaget. Avisen kæmpede med den socialdemokratiske Bornholmeren fra 1920 til 1994, men allerede i løbet af 1950'erne blev Bornholms Tidende størst. Siden Bornholmerens lukning i 1994 har Bornholms Tidende været eneste aktør på det bornholmske avismarked.

I august 2011 opsagde Bornholms Tidende sammen med blandt andet Berlingske sit abonnement på Ritzaus løbende nyhedtjeneste. I december samme år blev det offentliggjort, at Berlingske Media overtager 25 procent af aktierne i avisen. Resten ejes af Bornholms Tidendes Fond.[3] Som følge af aktiehandlen blev Bornholms Tidende kunde hos Berlingske Nyhedsbureau.

LæsertalRediger

Udvalgte år i 2010'erneRediger

Bornholms Tidendes læsertal er faldet med 2.000 personer i perioden 1. halvår 2017 til første halvår 2018; de 2.000 færre læsere skal ses i forhold til, at avisen “for nogle år siden” havde 20.000 læsere.[4]

Så Bornholms Tidende har altså mistet mindst 10 pct. af læserskaren i løbet af kun ét år.

ReferencerRediger

  1. ^ Dansk Oplagskontrol, 1. halvår 2011
  2. ^ Redaktionen (28. april 2014). "Ansat pr. 1. maj: Ny chefredaktør er på plads". Bornholms Tidende. Hentet 24. december 2017. 
  3. ^ Berlingske medejer af Bornholms Tidende tidende.dk 20. december 2011
  4. ^ http://m.tv2bornholm.dk/?area=nyhed&id=218816

Eksterne henvisningerRediger