Åbn hovedmenuen
Disambig bordered fade.svg For alternative betydninger, se TV 2.
Stop hand nuvola.svgAutobiografi
(Dele af) denne artikel er eller antages at være en selvbiografi. Det er imod Wikipedias normer og betyder, at artiklen helt eller delvis bør omskrives af en uafhængig person eller slettes. I mellemtiden anbefaler vi læserne at tage dette med i betragtning under læsningen.

TV 2 Danmark A/S er en dansk public service tv-station.[3][4] Hovedkanalen TV 2 har med en seerandel på omkring 25 %[kilde mangler] siden 1991[kilde mangler] været Danmarks mest sete tv-kanal.[kilde mangler] Virksomheden har hovedsæde på Kvægtorvet på Rugårdsvej i Odense[5] og har dertil en lokation på Teglholm Allé 16 i København[6]. TV 2 er et 100 procent statsligt ejet aktieselskab,[4] som i perioder har og fortsat er forsøgt delvist privatiseret. TV 2 råder over seks tv-kanaler samt en række digitale medier og har aktiviteter på både internettet, forlagsbranchen, radioverdenen og rejsebranchen.

TV 2 Danmark A/S
Danish TV 2 logo.png
Odense-TV 2 Danmark towards Rugårdsvej.jpg
TV 2's hovedkvarter på Kvægtorvet i Odense
Virksomhedsinformation
Selskabsform Aktieselskab
Branche Tv-station
Grundlagt 1. oktober 1988; 30 år siden (1988-10-01)
Hovedsæde Odense, Danmark
Virksom i
Danmark
Nøglepersoner Merete Eldrup
(adm. direktør)
Anne Engdal Stig Christensen
(indholdsdirektør)
Peter Normann
(finansdirektør)
Flemming Rasmussen
(kommerciel direktør)
Anders Blauenfeldt
(digital direktør)
Jimmy Maymann-Holler
(bestyrelsesformand)
Produkter Tv og digital medieproduktion[1]
Regnskab
Omsætning 2.638 mio. kr. (2015)[2]
Resultat 184 mio. kr. (2015)
Aktiver 2.403 mio. kr. (2015)
Egenkapital 1.565 mio. kr. (2015)
Organisation
Antal ansatte
+ 1200 (2017)
Eksterne henvisninger
Virksomhedens hjemmesideRediger på Wikidata
CVR-nummer 10413494Rediger på Wikidata
OpenCorporates dk/10413494Rediger på Wikidata
Den karakteristiske midtergang på Kvægtorvet, der bl.a. bruges som studie for TV 2's årskavalkader.

TV 2 beskæftiger +1200 ansatte og har en årsomsætning på cirka 2,7 milliarder kroner (2017).[7]

Indholdsfortegnelse

HistorieRediger

  Der er for få eller ingen kildehenvisninger i dette afsnit, hvilket er et problem. Du kan hjælpe ved at angive kilder til de påstande, som fremføres.

I 1986 vedtog Folketinget at etablere TV 2. Målet var at give Danmarks Radio konkurrence på formidling af nyheder på tv samt sikre et dansk kvalitetsalternativ til det voksende antal udenlandske tv-kanaler. Den nye kanal blev etableret som en selvejende institution, der blev underlagt en public service-forpligtelse og skulle finansieres af såvel licens som reklamer. Stationen blev etableret som en selvejende institution, der som del af den politiske aftale fik hovedsæde på Kvægtorvet i Odense. Den nødvendige kapital blev skaffet ved at optage et lån i Finansministeriet på 544 mio. kr. i 1987/1988, og lånet er siden tilbagebetalt med renter. Folketinget bevilgede ikke penge til stationens drift, bygninger og udstyr.

Det blev ligeledes besluttet, at TV 2 fungerer efter en enterprisemodel, hvor nyheder, aktualitet og sport produceres af stationen selv, mens øvrige programmer enten er licenskøb af film og serier eller programmer lavet af eksterne produktionsselskaber som fx Nordisk Film TV, Metronome Productions og Mastiff Media.

For at imødegå kritik af kommercialiseringen af tv med tv-reklamer udtalte Jørgen Schleimann, at "Det er jo ikke sådan, at udsendelserne bare er fyld mellem reklamerne. Sådan bliver det ikke."

Stationen havde premiere 1. oktober 1988 og brød DR's monopol på landsdækkende tv via et jordbaseret sendenet. Tidligere fandtes DR, lokal-tv-stationerne TV Syd og Kanal 2 og den fællesskandinaviske kanal TV3, der sendte via satellit fra London.

Blandt de første populære programmer var quizprogrammet Lykkehjulet og Eleva2ren, som var et fredagsprogram, der kombinerede journalistik og underholdning.

TV 2's første direktør, Jørgen Schleimann, valgte at placere Nyhederne kl. 19.30, samme tid som DRs TV-Avisen. Det var ikke populært hos seerne, og i starten af 1989 blev Nyhederne flyttet til kl. 19. To år efter var TV 2 Danmarks mest sete tv-station, og TV 2 Nyhederne var Danmarks mest sete nyhedsudsendelse.

Til TV 2 blev knyttet otte regionale tv-stationer, der fik en del af sendetiden. TV Syd eksisterede i forvejen, mens de øvrige blev etableret løbende indtil 1991.

I begyndelsen blev der sendt to reklameblokke om dagen. De blev gradvis udvidet indtil 1992, hvor der blev sendt reklamer løbende over hele sendefladen. Det selvstændige selskab TV 2 Reklame A/S solgte reklamerne. Indtægterne herfra og bidraget fra licensmidlerne indgik i en fond, der fordelte midlerne til TV 2 og de regionale stationer. I 1997 blev fonden nedlagt, og TV 2 disponerede over midlerne. TV 2 Reklame blev samtidig lagt sammen med TV 2.

I 2003 blev selskabskonstruktionen ændret og siden har TV 2 været et statsligt ejet aktieselskab. TV 2 har ikke modtaget licens siden 30. juni 2004.

Vigtige begivenhederRediger

 
TV 2 på Folkemødet 2016.
 
TV 2 News' varevogn på Marienborg til transmission sankthans 2016.

30. maj 1986: Folketinget vedtager at etablere TV 2 for at bryde DR's monopol på landsdækkende tv-nyhedsformidling og give DR konkurrence. Danskerne skal have valgfrihed mellem to public service-stationer.

1. oktober 1988: TV 2 går i luften - mest kendt med TV 2 Nyhederne 19.30, men reelt allerede klokken 17.00 med programmet 'Danish Symphony'.

1. december 1994: TV 2 introducerer begrebet familiejulekalender for danskerne. Alletiders Jul er den første i rækken af populære julekalendere, der sendes klokken 20.00 på TV 2.

2. december 1996: Michael Meyerheim og Cecilie Frøkjær siger for første gang GO' Morgen Danmark og giver dermed hele landet mulighed for at se morgen-tv.

14. oktober 1998: TV 2 har premiere på internettet med tv2.dk, som i dag er blandt landets mest besøgte hjemmesider.

15. oktober 2000: TV 2's søsterkanal TV 2 Zulu med den tilhørende hjemmeside zulu.dk har premiere. Formålet med at etablere ZULU er at fastholde og øge andelen af yngre seere. Kanalen blev delvist brugerbetalt pr. 1. januar 2003.

17. december 2003: Med henblik på privatisering stiftes TV 2 DANMARK A/S, og public service-kontrakten erstattes af en public service-tilladelse. Licensen til TV 2's hovedkanal stoppes pr. 30. juni 2004.

1. oktober 2004: TV 2 får sin tredje kanal, TV 2 Charlie, med den tilhørende hjemmeside charlie.dk. Charlie henvender sig primært til seere over 50 år, og formålet er at give de voksne seere et alternativ til de eksisterende kanaler.

28. oktober 2004: Regeringen sætter officielt TV 2 DANMARK A/S til salg. Staten vil afhænde mellem 51 og 66 procent af aktierne og vil efter et salg fortsætte som minoritetsaktionær.

December 2004: TV 2 og Nordisk Film etablerer net-tv-kanalen TV 2 Sputnik. Med TV 2 Sputnik (nu TV 2 Play) kan man selv bestemme, hvor og hvornår man ønsker at se sine favoritprogrammer. I april 2005 udbygges TV 2 Sputnik med en online-filmtjeneste.

8. april 2005: Regeringen meddeler, at privatiseringen af TV 2 DANMARK A/S er udsat på ubestemt tid, da man afventer en afgørelse på igangværende EU-sager.

1. november 2005: TV 2 Film går i luften som den fjerde tv-kanal i TV 2-familien og sender film 24 timer i døgnet – hele året rundt.

1. december 2006: Natasja Crone og Kristian Ring-Hansen Holt byder klokken 12.00 velkommen til TV 2 News, TV 2's 24-timers-nyhedskanal, der går i luften efter kun et halvt års forberedelse.

1. februar 2007: Efter at have vundet auktionen i august 2006 går TV 2 Radio i luften med Robbie Williams-hittet "Let me entertain you".

11. april 2007: Den nye sportskanal TV 2 Sport går i luften. TV 2 SPORT A/S er et joint venture-selskab ejet af MTG A/S og TV 2 DANMARK A/S.

Oktober 2007: TV 2 køber en andel af virksomheden Momondo.com, og sammen lancerer man momomdo.com, der er en rejsesøgemaskine til flyrejser, hoteller og rejsebeskrivelser i hele verden.

7. november 2007: TV 2's nuværende administrerende direktør, Merete Eldrup, præsenteres. Hun kommer fra en stilling som direktør i JP/Politikens Hus og tiltræder 1. december 2007.

14. februar 2008: TV 2 køber East Productions A/S af TV Øst med tilbagevirkende virkning fra 1. januar 2008.

28. april 2008: TV 2's bestyrelse vedtager en spareplan, der betyder afskedigelse af 136 medarbejdere og delvis afhændelse af TV 2 Radio.

5. august 2008: Den Europæiske Union godkender, at TV 2 - der tidligere på året havde en akut likviditetskrise og ikke kunne opnå lån i bankerne - kan gøre brug af et statslån for at sikre stationens fremtid. Samtidig går det politiske arbejde med en omstruktureringsplan for TV 2 i gang i Danmark.

9. januar 2009: Efter måneders granskning af mulighederne for at fremtidssikre TV 2 indgås en bred politisk aftale, der tillader TV 2 at opkræve abonnementsbetaling fra 2012. Aftalen afventer godkendelse i EU.

1. november 2009: Det såkaldte analoge sluk - stoppet for DR's og TV 2's analoge distribution af tv-signaler - gennemføres uden kaos. Forud er gået en større oplysningskampagne.

2. juli 2010: Det offentliggøres, at TV 2 og DR sælger stationernes sendenet (inkl. bygninger og grunde) samt driftsselskabet Broadcast Service Danmark til Teracom AB. Selve handlen gennemføres pr. 30. september, og pengene anvendes til at nedbringe gæld hos TV 2 og DR.

4. november 2010: TV 2 indfrier sit midlertidige statslån, som blev tilladt optaget i 2008.

18. marts 2011: Med dommerstemmerne 3-2 underkender Højesteret TV 2's såkaldte årsrabat i reklamesalget. Dommen vil føre til sager om erstatning fra Viasat og SBS Broadcasting - krav, som TV 2 er uenig i. De to selskaber har rejst flere andre sager mod TV 2 - sager, som fortsat er uafklarede.

29. marts 2011: TV 2 sælger sin andel af rejseportalen Momondo.com.

20. april 2011: Den Europæiske Union godkender omstruktureringsplanen for TV 2 og dermed også muligheden for at opkræve abonnementsbetaling på TV 2's hovedkanal. TV 2 får også lov til at oprette nye kanaler fra 2012.

1. januar 2012: TV 2 opkræver abonnementsbetaling på sin hovedkanal - prisen er ti kroner pr. måned pr. abonnement, hvortil skal lægges moms, rettighedsbetaling og distributøravance.

11. januar 2012: Krypteringen ('kodningen') af TV 2-signalet sker fra natten mellem 10. og 11. januar 2012 og gennemføres uden problemer. Omkring 95 procent af husstandene har tegnet abonnement på TV 2.

8. oktober 2012: TV 2 sælger sin andel af TV 2 Sport til MTG. Med virkning fra 21. december 2012 omdannes kanalen til TV3 Sport 1.

3. april 2013: TV 2 offentliggør udskiftning af stationens øverste programledelse. Anne Engdal Stig Christensen bliver ny programdirektør for TV 2, mens makkerparret gennem mange år, Palle Strøm og Keld Reinicke, stopper på TV 2. I august tiltræder Lotte Lindegaard som Kanalchef for TV 2's hovedkanal.

23. april 2013: TV 2 udbetaler udbytte på 135 mio. kr. til sin ejer, staten. Udbyttebetalingen betyder samtidig, at der sættes punktum i EU-omstruktureringsplanen.

5. maj 2013: Danskerne får en ny kanal - nemlig TV 2 Fri med fokus på hus, have, mad, rejser passion mv.

1. oktober 2013: TV 2 fylder 25 år og fejrer fødselsdagen på skærmen og ved at invitere danskerne med som publikum til store shows, der optages i Odense.

20. august 2014: TV 2 offentliggør åbningen fra januar 2015 af en ny dansk sportskanal med fokus på danske rettigheder, live, events og journalistik. Med virkning fra januar 2015 lukker TV 2 Film.

29. august 2014: TV 2's bestyrelse vedtager den digitale strategi for TV 2. Visionen er, at TV 2 skal være den mest engagerende medieudbyder.

15. september 2014: TV 2 sælger sin andel af Radio Nova A/S. Aktieposten på 20 procent bliver solgt til SBS Discovery.

9. januar 2015: TV 2 Sport holder åbningsreception og går i luften med bl.a. en direkte transmission af herrehåndbold-landskampen mellem Danmark og Slovenien.

AnsatteRediger

KritikRediger

TV 2 har ofte været kritiseret for at være mere borgerlig end DR; noget, der måske har hængt sammen med at stationen fra sin fødsel har været reklamefinansieret. Påstanden har imidlertid ikke kunnet dokumenteres af forskere. Senest har forskere ved Syddansk Universitet undersøgt nyhedsdækningen på begge stationer og fundet, at der ikke er nogen systematisk forskel i tonen og måden at omtale bestemte politikere på.[8]

TV 2 er desuden flere gange blevet kritiseret for at have bragt usande oplysninger bl.a. om

  • den såkaldte Triple A-bande i 2005
  • om p-pillen Yasmin i programmet Dags Dato[9] i 2007
  • og i 2009, hvor programmet Go' Morgen Danmark miskrediterede Wikipedia med falske oplysninger om (og af) programmets egne studieværter. Det sidste i et forsøg på at bevise, at oplysninger på Wikipedia og internettet generelt er usikre.

PrivatiseringRediger

Et af Regeringen Anders Fogh Rasmussen I's erklærede mål før dens tiltræden i 2001 var en privatisering af TV 2. Både kulturminister Brian Mikkelsen og Venstres medieordfører Jens Rohde erklærede, at det skulle ske inden 100 dage.[kilde mangler] Det løfte blev ikke holdt, men indledte den proces, der i december 2003 omdannede TV2 til et statsejet aktieselskab.

Administrerende direktør i 2002 for TV 2 Cristina Lage var erklæret modstander af en privatisering. Da kulturministeren i december 2002 udnævnte en ny bestyrelse, var det med et klart mandat om at forberede et salg.[10] Der varede ikke længe, før Cristina Lage valgte at forlade TV 2 efter at bestyrelsen havde afvist hendes forslag om en organisationsændring, der bl.a. medførte en fyring af den privatiseringsvenlige økonomidirektør Peter Parbo.[11] I stedet blev Parbo indsat som ny administrerende direktør. Det blev betonet, at hans kontrakt ville ophøre, så snart salget af tv-stationen var gennemført, og der blev heller ikke indsat en ny økonomidirektør. Men det skulle vise sig, at privatiseringen ikke var så nært forestående, som der her blev givet udtryk for.

Regeringen satte TV 2 til salg 28. oktober 2004. Efter klage fra lokal-tv-netværket TV Danmark pålagde EU-kommisionen i 2004 TV 2 at betale en bod på 628 mio. kr. til den danske stat. Stationen havde angiveligt modtaget beløbet i ulovlig statsstøtte i form af licens. Sagen blev indbragt for EF-domstolen af TV 2 og Kulturministeriet. Sagen er endnu ikke afgjort og regeringen meddelte 8. april 2005, at privatiseringen er sat i bero.

Privatiseringsplanerne betød, at TV 2 i 2004 for sidste gang modtog licensmidler. Siden har TV 2-koncernen været finansieret af reklamesalg og af abonnementsindtægter fra nichekanalerne og siden 2012 abonnementsindtægter fra hovedkanalen som supplement til reklameindtægterne.

TV 2 er stadig underlagt public service-forpligtelsen, og de regionale tv-stationer modtager fortsat licens.

Efter flere år med pæne regnskaber viste TV 2's regnskab for 2007 et underskud på 213,5 mio. kr. Underskuddet skyldtes svigtende indtægter fra reklamesalg samt omkostninger til driften af TV 2 Radio. Bestyrelsen og direktionen fremlagde 28. april 2008 en spareplan på 200 mio. kr., der medførte afskedigelse af 136 medarbejdere og salg af TV 2 Radio til SBS Broadcasting. Samtlige 56 ansatte på TV 2 Radio blev fyret. I resten af virksomheden fratrådte 69 frivilligt, mens 80 ansatte blev afskediget. TV 2 har i dag en sund økonomi.

1. januar 2012 blev TV 2 en betalingskanal, alle, der ønsker at se TV 2 skal betale abonnement via en udbyder.[12]

5. oktober 2017 offentliggjorde TV 2 sine mediepolitiske ønsker frem mod forhandlinger om et nyt medieforlig i 2018/2019. I den forbindelse udtalte adm. direktør Merete Eldrup, at TV 2's dobbelt bundlinje - økonomi og public service - bedst understøttes af en ejer med et publicistisk udgangspunkt, men der ikke foreligger holdninger til, om ejerskabet bør være offentligt eller privat.[13]

TV 2's øvrige kanalerRediger

Frem til 2000 bestod TV 2-familien kun af TV 2 og de otte regionale stationer, men nye er kommet til:

TV 2-regionerneRediger

 
Senderegioner for TV2.

TV 2 Danmark råder over otte regionale TV-stationer producerer dels TV-indslag til deres egne 24 timers-kanaler, dels til de regionale nyhedsudsendelser, dels TV-indslag for TV 2 og nyhedsartikler på stationernes respektive hjemmesider ligesom på TV 2's nationale nyhedsside. Regionerne er selvstændige virksomheder og modtager licensstøtte uafhængigt af TV 2.[16] Dog modtager TV 2 indtægterne for salg af reklamer omkring de regionale udsendelser, hvilket er blevet kritiseret for at være en slags indirekte statsstøtte.[17]

TV 2/Nord er målrettet seere i nordjylland. TV 2/Midt-Vest er for midt- og vestjyder. TV 2/Østjylland er regionen for seere i Østjylland. TV Syd er for Syd- og Sønderjylland. TV 2/Fyn er som navnet antyder for fynboere. TV 2/Øst er for borgere på Midt-, Vest- og Sydsjælland samt øerne. TV 2/Bornholm er for seere på Bornholm, mens TV 2/Lorry er for hovedstadsområdet inklusiv Nordsjælland.

ReferencerRediger

Eksterne henvisningerRediger