Åbn hovedmenuen

TV 2 Danmark

dansk tv-station
(Omdirigeret fra TV 2 Sporten)
Disambig bordered fade.svg For alternative betydninger, se TV 2.
Stop hand nuvola.svgAutobiografi
(Dele af) denne artikel er eller antages at være en selvbiografi. Det er imod Wikipedias normer og betyder, at artiklen helt eller delvis bør omskrives af en uafhængig person eller slettes. I mellemtiden anbefaler vi læserne at tage dette med i betragtning under læsningen.

TV 2 Danmark A/S er en dansk public service tv-station.[3][4] Hovedkanalen TV 2 har med en seerandel på omkring 25 %[kilde mangler] siden 1991[kilde mangler] været Danmarks mest sete tv-kanal.[kilde mangler] Virksomheden har hovedsæde på Kvægtorvet på Rugårdsvej i Odense[5] og har dertil en lokation på Teglholm Allé 16 i København[6]. TV 2 er et 100 procent statsligt ejet aktieselskab,[4] som i perioder har og fortsat er forsøgt delvist privatiseret. TV 2 råder over seks tv-kanaler samt en række digitale medier og har aktiviteter på både internettet, forlagsbranchen, radioverdenen og rejsebranchen.[kilde mangler]

TV 2 Danmark A/S
Danish TV 2 logo.png
Odense-TV 2 Danmark towards Rugårdsvej.jpg
TV 2's hovedkvarter på Kvægtorvet i Odense
Virksomhedsinformation
Selskabsform Aktieselskab
Branche Tv-station
Grundlagt 1. oktober 1988; 31 år siden (1988-10-01)
Hovedsæde Odense, Danmark
Virksom i
Danmark
Nøglepersoner Merete Eldrup
(adm. direktør)
Anne Engdal Stig Christensen
(indholdsdirektør)
Peter Normann
(finansdirektør)
Flemming Rasmussen
(kommerciel direktør)
Anders Blauenfeldt
(digital direktør)
Jimmy Maymann-Holler
(bestyrelsesformand)
Produkter Tv og digital medieproduktion[1]
Regnskab
Omsætning 2.638 mio. kr. (2015)[2]
Resultat 184 mio. kr. (2015)
Aktiver 2.403 mio. kr. (2015)
Egenkapital 1.565 mio. kr. (2015)
Organisation
Antal ansatte
+ 1200 (2017)
Eksterne henvisninger
Virksomhedens hjemmesideRediger på Wikidata
CVR-nummer 10413494Rediger på Wikidata
OpenCorporates dk/10413494Rediger på Wikidata
Den karakteristiske midtergang på Kvægtorvet, der bl.a. bruges som studie for TV 2's årskavalkader.

TV 2 beskæftiger flere end 1.200 ansatte og har en årsomsætning på cirka 2,7 milliarder kroner (2017).[7]

HistorieRediger

  Der er for få eller ingen kildehenvisninger i dette afsnit, hvilket er et problem. Du kan hjælpe ved at angive troværdige kilder til de påstande, som fremføres.

I 1986 vedtog Folketinget at etablere TV 2.[kilde mangler] Intentionen var at give Danmarks Radio konkurrence på formidling af nyheder på tv samt sikre et dansk alternativ til det voksende antal udenlandske tv-kanaler.[kilde mangler] Den nye kanal blev etableret som en selvejende institution, der blev underlagt en public service-forpligtelse og skulle finansieres af såvel licens som reklamer.[kilde mangler] Stationen blev etableret som en selvejende institution, der som del af den politiske aftale fik hovedsæde på Kvægtorvet i NV Odense. Den nødvendige kapital blev skaffet ved at optage et lån i Finansministeriet på 544 mio. kr. i 1987/1988, og lånet er siden tilbagebetalt med renter.[kilde mangler] Folketinget bevilgede ikke penge til stationens drift, bygninger og udstyr.[kilde mangler]

Folketinget besluttede ligeledes, at TV 2 skal fungere efter en enterprisemodel, hvor nyheder, aktualitet og sport produceres af stationen selv,[kilde mangler] mens øvrige programmer enten er licenskøb af film og serier eller programmer lavet af eksterne produktionsselskaber som fx Nordisk Film TV, Metronome Productions og Mastiff Media.[kilde mangler]

For at imødegå kritik af kommercialiseringen af tv med tv-reklamer udtalte Jørgen Schleimann, at "Det er jo ikke sådan, at udsendelserne bare er fyld mellem reklamerne. Sådan bliver det ikke."[kilde mangler]

Stationen havde premiere 1. oktober 1988 og brød DR's monopol på landsdækkende tv via et jordbaseret sendenet.[kilde mangler] Tidligere fandtes DR, lokal-tv-stationerne TV Syd og Kanal 2 og den fællesskandinaviske kanal TV3, der sendte via satellit fra London.

Blandt de første populære programmer var quizprogrammet Lykkehjulet og fredag aftens langvarige program Eleva2ren, som var et fredagsprogram, der kombinerede journalistik og underholdning.

TV 2's første direktør, Jørgen Schleimann, valgte at placere Nyhederne kl. 19.30, samme tid som DRs TV-Avisen. Det var ikke populært hos seerne, og i starten af 1989 blev Nyhederne flyttet til kl. 19. To år efter var TV 2 Danmarks mest sete tv-station, og TV 2 Nyhederne var Danmarks mest sete nyhedsudsendelse.[kilde mangler]

Til TV 2 blev der knyttet otte regionale tv-stationer, der fik en lille del af sendetiden. TV Syd eksisterede i forvejen, mens de øvrige blev etableret løbende fra 1988-91.

I begyndelsen blev der sendt to reklameblokke om dagen. De blev gradvis udvidet indtil 1992, hvor der blev sendt reklamer løbende over hele sendefladen. Det selvstændige selskab TV 2 Reklame A/S solgte reklamerne. Indtægterne herfra og bidraget fra licensmidlerne indgik i en fond, der fordelte midlerne til TV 2 og de regionale stationer. I 1997 blev fonden nedlagt, og TV 2 disponerede over midlerne. TV 2 Reklame og TV 2 fusionerede samtidig.[kilde mangler]

I 2003 blev selskabskonstruktionen ændret og siden har TV 2 været et statsligt ejet aktieselskab. TV 2 har ikke modtaget licens siden 30. juni 2004.[kilde mangler]

Vigtige begivenhederRediger

 
TV 2 på Folkemødet 2016.
 
TV 2 News' varevogn på Marienborg til transmission sankthans 2016.

30. maj 1986: Folketinget vedtog at etablere TV 2 for at bryde DR's monopol på landsdækkende tv-nyhedsformidling og give DR konkurrence; danskerne skulle have valgfrihed mellem to public service-stationer.[kilde mangler]

1. oktober 1988: TV 2 gik i luften - mest kendt med TV 2 Nyhederne 19.30, men reelt allerede klokken 17.00 med programmet 'Danish Symphony'.

1. december 1994: TV 2 introducerede begrebet familiejulekalender for danskerne. Alletiders Jul var den første i rækken af populære julekalendere,[kilde mangler] der blev sendt klokken 20.00 på TV 2.

2. december 1996: Michael Meyerheim og Cecilie Frøkjær sagde for første gang GO' Morgen Danmark og gav dermed seerne mulighed for at se morgen-tv.

14. oktober 1998: TV 2 havde premiere på internettet med tv2.dk, som i dag er blandt landets mest besøgte hjemmesider,[kilde mangler]

15. oktober 2000: TV 2's søsterkanal TV 2 Zulu med den tilhørende hjemmeside zulu.dk havde premiere. Formålet med at etablere ZULU var at fastholde og øge andelen af yngre seere. Kanalen blev delvist brugerbetalt pr. 1. januar 2003.[kilde mangler]

17. december 2003: Med henblik på privatisering blev TV 2 DANMARK A/S etableret,[kilde mangler] og public service-kontrakten blev erstattet af en public service-tilladelse. Licensen til TV 2's hovedkanal ophørte pr. 30. juni 2004.

1. oktober 2004: TV 2 fik sin tredje kanal, TV 2 Charlie, med den tilhørende hjemmeside charlie.dk. Charlie henvender sig primært til seere over 50 år, og formålet er at give de voksne seere et alternativ til de eksisterende kanaler.

28. oktober 2004: Regeringen satte officielt TV 2 DANMARK A/S til salg.[kilde mangler] Staten ville afhænde mellem 51 og 66 procent af aktierne og vil efter et salg fortsætte som minoritetsaktionær.

December 2004: TV 2 og Nordisk Film etablerede net-tv-kanalen TV 2 Sputnik. Med TV 2 Sputnik (nu TV 2 Play) kan man selv bestemme, hvor og hvornår man ønsker at se sine TV-programmer. I april 2005 blev TV 2 Sputnik udbygget med en online-filmtjeneste.

8. april 2005: Regeringen meddelte, at privatiseringen af TV 2 DANMARK A/S er udsat på ubestemt tid, da man afventer en afgørelse på igangværende EU-sager.[kilde mangler]

1. november 2005: TV 2 Film gik i luften som den fjerde tv-kanal i TV 2-familien og sendte film 24 timer i døgnet hele året rundt.[kilde mangler]

1. december 2006: Natasja Crone og Kristian Ring-Hansen Holt bød klokken 12.00 velkommen til TV 2 News, TV 2's 24-timers-nyhedskanal, der gik i luften efter kun et halvt års forberedelse.[kilde mangler]

1. februar 2007: Efter at have vundet auktionen i august 2006 gik TV 2 Radio i luften med Robbie Williams-hittet "Let me entertain you".

11. april 2007: Den nye sportskanal TV 2 Sport gik i luften.[kilde mangler] TV 2 SPORT A/S var et joint venture-selskab ejet af MTG A/S og TV 2 DANMARK A/S.

Oktober 2007: TV 2 købte en andel af virksomheden Momondo.com,[kilde mangler] og sammen lancerer man momomdo.com, der er en rejsesøgemaskine til flyrejser, hoteller og rejsebeskrivelser i hele verden.

7. november 2007: TV 2's nuværende administrerende direktør, Merete Eldrup, blev præsenteret. Hun kom fra en stilling som direktør i JP/Politikens Hus og tiltrådte d. 1. december 2007.[kilde mangler]

14. februar 2008: TV 2 købte East Productions A/S af TV Øst med tilbagevirkende virkning fra 1. januar 2008.[kilde mangler]

28. april 2008: TV 2's bestyrelse vedtog en spareplan, der betød afskedigelse af 136 medarbejdere og delvis afhændelse af TV 2 Radio.[kilde mangler]

5. august 2008: Den Europæiske Union godkendte, at TV 2 - der tidligere på året havde en akut likviditetskrise og ikke kunne opnå lån i bankerne - kunne gøre brug af et statslån for at sikre stationens fremtid. Samtidig gik det politiske arbejde med en omstruktureringsplan for TV 2 i gang i Danmark.[kilde mangler]

9. januar 2009: Efter måneders granskning af mulighederne for at fremtidssikre TV 2 blev en bred politisk aftale indgået, der tillader TV 2 at opkræve abonnementsbetaling fra 2012; aftalen afventer godkendelse i EU.[kilde mangler]

1. november 2009: Det såkaldte analoge sluk - stoppet for DR's og TV 2's analoge distribution af tv-signaler - blev gennemført; forud gik en større oplysningskampagne.[kilde mangler]

2. juli 2010: Det blev offentliggjort, at TV 2 og DR ville sælge stationernes sendenet (inkl. bygninger og grunde) samt driftsselskabet Broadcast Service Danmark til Teracom AB; handlen blev gennemført pr. 30. september, og pengene blev anvendt til at nedbringe gæld hos TV 2 og DR.[kilde mangler]

4. november 2010: TV 2 indfriede sit midlertidige statslån, som blev tilladt optaget i 2008.[kilde mangler]

18. marts 2011: Med dommerstemmerne 3-2 underkendte Højesteret TV 2's såkaldte årsrabat i reklamesalget.[kilde mangler] Dommen ville medføre sager om erstatning fra Viasat og SBS Broadcasting - krav, som TV 2 var uenig i. De to selskaber har senere rejst flere andre sager mod TV 2 - sager, som fortsat er uafklarede.[kilde mangler]

29. marts 2011: TV 2 solgte sin andel af rejseportalen Momondo.com.[kilde mangler]

20. april 2011: Den Europæiske Union godkendte omstruktureringsplanen for TV 2 og dermed også muligheden for at opkræve abonnementsbetaling på TV 2's hovedkanal. TV 2 fik også tilladelse til at oprette nye kanaler fra 2012.

1. januar 2012: TV 2 opkrævede abonnementsbetaling på sin hovedkanal - prisen var ti kroner pr. måned pr. abonnement, hvortil skulle lægges moms, rettighedsbetaling og distributøravance.[kilde mangler]

11. januar 2012: Krypteringen ('kodningen') af TV 2-signalet skete fra natten mellem 10. og 11. januar 2012; omkring 95 procent af husstandene har tegnet abonnement på TV 2.[kilde mangler]

8. oktober 2012: TV 2 solgte sin andel af TV 2 Sport til MTG.[kilde mangler] Med virkning fra 21. december 2012 blev kanalen omdannet til TV3 Sport 1.

3. april 2013: TV 2 offentliggjorde udskiftning af stationens øverste programledelse. Anne Engdal Stig Christensen blev ny programdirektør for TV 2, mens makkerparret gennem mange år, Palle Strøm og Keld Reinicke, stoppede. I august tiltrådte Lotte Lindegaard som Kanalchef for TV 2's hovedkanal.

23. april 2013: TV 2 udbetalte udbytte på 135 mio. kr. til sin ejer, staten.[kilde mangler] Udbyttebetalingen betød samtidig, at der blev sat punktum i EU-omstruktureringsplanen.

5. maj 2013: Danskerne fik endnu en kanal, TV 2 Fri, med fokus på hus, have, mad, rejser, passion mv.

1. oktober 2013: TV 2 fyldte 25 år og fejrede dagen på skærmen og ved at invitere danskerne med som publikum til store shows, der blev optaget i Odense.

20. august 2014: TV 2 offentliggjorde åbningen fra januar 2015 af en ny dansk sportskanal med fokus på danske rettigheder, live, events og journalistik. Med virkning fra januar 2015 ophørte TV 2 Film.

29. august 2014: TV 2's bestyrelse vedtog den digitale strategi for TV 2; visionen var, at TV 2 skulle være den mest engagerende medieudbyder.[kilde mangler]

15. september 2014: TV 2 solgte sin andel af Radio Nova A/S. Aktieposten på 20 procent købte SBS Discovery.

9. januar 2015: TV 2 Sport afholdt åbningsreception og gik i luften med bl.a. en direkte transmission af herrehåndbold-landskampen mellem Danmark og Slovenien.

9. november 2017: TV2 tabte en afgørende retssag ved EU-domstolen i Luxembourg.[8]

AnsatteRediger

KritikRediger

TV 2 har ofte været kritiseret for at være mere borgerlig end DR;[kilde mangler] noget, der måske har hængt sammen med at stationen fra sin opståen har været reklamefinansieret. Påstanden har imidlertid ikke kunnet dokumenteres af forskere. Senest har forskere ved Syddansk Universitet undersøgt nyhedsdækningen på begge stationer og fundet, at der ikke er nogen systematisk forskel i tonen og måden at omtale bestemte politikere på.[9]

TV 2 er desuden flere gange blevet kritiseret for at have bragt usande oplysninger bl.a. om

PrivatiseringRediger

Et af Regeringen Anders Fogh Rasmussen I's erklærede mål før dens tiltræden i 2001 var en privatisering af TV 2. Både kulturminister Brian Mikkelsen og Venstres medieordfører Jens Rohde erklærede, at det skulle ske inden 100 dage.[kilde mangler] Det løfte blev ikke holdt, men indledte den proces, der i december 2003 omdannede TV2 til et statsejet aktieselskab.[kilde mangler]

Administrerende direktør i 2002 for TV 2 Cristina Lage var erklæret modstander af en privatisering.[kilde mangler] Da kulturministeren i december 2002 udnævnte en ny bestyrelse, var det med et klart mandat om at forberede et salg.[11] Der varede ikke længe, før Cristina Lage valgte at forlade TV 2 efter at bestyrelsen havde afvist hendes forslag om en organisationsændring, der bl.a. medførte en fyring af den privatiseringsvenlige økonomidirektør Peter Parbo.[12] I stedet blev Parbo indsat som ny administrerende direktør. Det blev betonet, at hans kontrakt ville ophøre, så snart salget af tv-stationen var gennemført, og der blev heller ikke indsat en ny økonomidirektør. Men det skulle vise sig, at privatiseringen ikke var så nært forestående, som der her blev givet udtryk for.

Regeringen satte TV 2 til salg 28. oktober 2004.[kilde mangler] Efter klage fra lokal-tv-netværket TV Danmark pålagde EU-kommisionen i 2004 TV 2 at betale en bod på 628 mio. kr. til den danske stat. Stationen havde angiveligt modtaget beløbet i ulovlig statsstøtte i form af licens. Sagen blev indbragt for EF-domstolen af TV 2 og Kulturministeriet. Sagen er endnu ikke afgjort og regeringen meddelte 8. april 2005, at privatiseringen er sat i bero.[kilde mangler]

Privatiseringsplanerne betød, at TV 2 i 2004 for sidste gang modtog licensmidler. Siden har TV 2-koncernen været finansieret af reklamesalg og af abonnementsindtægter fra nichekanalerne og siden 2012 abonnementsindtægter fra hovedkanalen som supplement til reklameindtægterne.

TV 2 er stadig underlagt public service-forpligtelsen, og de regionale tv-stationer modtager fortsat licens.

Efter flere år med pæne regnskaber viste TV 2's regnskab for 2007 et underskud på 213,5 mio. kr.[kilde mangler] Underskuddet skyldtes svigtende indtægter fra reklamesalg samt omkostninger til driften af TV 2 Radio. Bestyrelsen og direktionen fremlagde 28. april 2008 en spareplan på 200 mio. kr., der medførte afskedigelse af 136 medarbejdere og salg af TV 2 Radio til SBS Broadcasting.[kilde mangler] Samtlige 56 ansatte på TV 2 Radio blev fyret.[kilde mangler] I resten af virksomheden fratrådte 69 frivilligt, mens 80 ansatte blev afskediget..[kilde mangler] TV 2 har i dag en sund økonomi.[kilde mangler]

1. januar 2012 blev TV 2 en betalingskanal, alle, der ønsker at se TV 2 skal betale abonnement via en udbyder.[13]

5. oktober 2017 offentliggjorde TV 2 sine mediepolitiske ønsker frem mod forhandlinger om et nyt medieforlig i 2018/2019. I den forbindelse udtalte adm. direktør Merete Eldrup, at TV 2's dobbelt bundlinje - økonomi og public service - bedst understøttes af en ejer med et publicistisk udgangspunkt, men der ikke foreligger holdninger til, om ejerskabet bør være offentligt eller privat.[14]

TV 2's øvrige kanalerRediger

Frem til 2000 bestod TV 2-familien kun af TV 2 og de otte regionale stationer, men nye er kommet til:

  • TV 2 Zulu startede 15. oktober 2000 som TV 2's anden tv-kanal, der primært henvender sig til publikummet i aldersgruppen 15 til 40 år. Kanalen kan modtages via abonnement hos alle tv-distributører. Kanalen kan også ses digitalt via TV 2 Play.
  • TV 2 Charlie startede 1. oktober 2004, og henvender sig til et ældre publikum. Kanalen kan modtages via abonnement hos alle tv-distributører. Kanalen kan også ses digitalt via TV 2 Play.
  • TV 2 Play (hed opr. TV 2 Sputnik) havde premiere 6. december 2004 under navnet TV 2 Sputnik og er en internetkanal. Sputnik gav adgang til en lang række af TV 2's egne programmer. TV 2 Play giver adgang til indholdet fra TV 2's kanaler samt til TV 2's livekanaler - på pc, tablet, mobil, smarttv og tv-skærme via Apple TV og Google Chromecast.
  • TV 2 NEWS havde premiere 1. december 2006. TV 2 NEWS sender nyheder og magasinprogrammer 24 timer i døgnet. Kanalen kan modtages via abonnement hos alle tv-distributører. Kanalen kan også ses digitalt via TV 2 Play.
  • TV 2 HD startede januar 2012. Kanalen sender de samme programmer som TV 2 Danmark.
  • TV 2 Fri startede den 5. maj 2013. Det er TV 2's livsstilskanal. TV 2 Fri viser bl.a. noget om, mad, gør-det-selv og natur.[15]
  • TV 2 Sport startede den 9. januar 2015. I modsætning til den gamle kanal af samme navn, er denne kanal TV 2's egen.[16]
  • TV 2 BUSINESS (fandtes i 2016) og henvendte sig primært til erhvervsinteresserede. Dog lukkede TV 2 BUSINESS igen 7 måneder efter lancering.

Ophørte kanalerRediger

Succesfulde serier vist på TV 2 eller en søsterkanalRediger

· Strisser på Samsø (politiserie i 12 afsnit) sendt i perioden 1997-98

· Hotellet (63 afsnit) vist i perioden 2000-2002

· Anna Pihl (politiserie i 30 afsnit) blev vist 2006-08

· Lærkevej (22 afsnit) blev sendt i 2009

· Den som dræber (krimiserie i 10 afsnit) sendt i 2011

· Rita (skoleserie i 32 afsnit) er blevet vist 2012

· Badehotellet (historisk komedieserie i 39 afsnit) findes siden 2013

· Sygeplejeskolen (historisk hospitalsserie i foreløbig 12 afsnit) vist på TV 2 Charlie siden 2018

TV 2-regionerneRediger

 
Senderegioner for TV2.

TV 2 Danmark råder over otte regionale TV-stationer producerer dels TV-indslag til deres egne 24 timers-kanaler, dels til de regionale nyhedsudsendelser, dels TV-indslag for TV 2 og nyhedsartikler på stationernes respektive hjemmesider ligesom på TV 2's nationale nyhedsside. Regionerne er selvstændige virksomheder og modtager licensstøtte uafhængigt af TV 2.[17] Dog modtager TV 2 indtægterne for salg af reklamer omkring de regionale udsendelser, hvilket er blevet kritiseret for at være en slags indirekte statsstøtte.[18]

TV 2/Nord er målrettet seere i Nordjylland. TV 2/Midt-Vest er for midt- og vestjyder. TV 2/Østjylland er regionen for seere i Østjylland. TV Syd er for Syd- og Sønderjylland. TV 2/Fyn er som navnet antyder for fynboere. TV 2/Øst er for borgere på Midt-, Vest- og Sydsjælland samt øerne. TV 2/Bornholm er for seere på Bornholm, mens TV 2/Lorry er for hovedstadsområdet inklusiv Nordsjælland.

ReferencerRediger

Eksterne henvisningerRediger